Aktuellt om utlysningen
Informationsmöte 18 november, kl 13.00
Matchmaking 9 december, kl 13.00
Water Wise Societies anordnar ett digitalt matchmakingmöte Länk till annan webbplats. för dig som vill hitta samarbetspartners inför en ansökan.
Vill du diskutera hur er idé passar in i programmets ramar och få tips på hur er ansökan kan möta utlysningens förväntningar? Boka ett individuellt vägledningsmöte för att få stöd i ansökningsprocessen.
Om utlysningstexten har ändrats efter publicering anges ändringarna här.
Nu ställer Water Wise Societies om Sverige – på väg mot missionen om hållbart vatten för alla 2050. Inom vattenområdet har policyfrågor stor inverkan som behöver särskilda insatser i policylabb, där aktörer inom systemet ”från källa till kust” tar sig an specifika utmaningar.
Policylabb ska i den här utlysningen resultera i innovativa lösningar som förbättrar styrning, integrering av policy och praktisk implementering som underlättar omställning och aktivt bidrar till ett eller flera av de tre delmålen med tillhörande tio uppdrag inom Water Wise Societies mission.
Genom utlysningen ger vi behovsägare, offentlig sektor, näringsliv och civilsamhälle, forskare och experter möjlighet att samverka kring specifika policyförbättringar och gemensamt ta sig an utmaningarna på ett innovativt och verksamhetsnära sätt. Med policy menar vi lagar, regler, vägledning, tillstånd, tillsyn, standarder inklusive arbetssätt och tillämpning. Ett framgångsrikt policylabb utgörs av aktörer med tydlig rådighet att åstadkomma förändring samt expertis inom innovativ och ändamålsenlig policyutveckling.
Utlysningen ska resultera i nya arbetssätt och förslag till förvaltningsmodeller och policyer som bidrar till Water Wise Societies mission Hållbart vatten för alla, de tre delmålen och underliggande uppdrag. Projekten ska ha en tydlig koppling till minst ett av programmets tio uppdrag Länk till annan webbplats..
Utlysningen genomförs inom Impact Innovation-programmet Water Wise Societies Länk till annan webbplats. som är en del av Impact Innovation Länk till annan webbplats., en gemensam satsning av Energimyndigheten, Formas och Vinnova.
Det finns många hinder för omställningen mot hållbar försörjning, hantering och förvaltning av vatten inom lagstiftning, reglering, tillsyn, standardisering, organisationer och arbetssätt. För att lyckas med omställningen behövs ändamålsenlig och möjliggörande policy som skapar utrymme för de lösningar som behöver implementeras på olika områden. De pågående översynerna av EU-direktiv kommer med nya krav på anpassning på flexibilitet och innovationsförmåga, och nya möjligheter att utveckla bättre samarbetsstrukturer mellan olika nivåer och sektorer, samt göra insatser för att stärka social acceptans, ökad betalningsvilja och skapa långsiktigt hållbara lösningar i svensk vattenförvaltning.
Svensk försörjning, hantering och förvaltning av vatten brottas med ineffektivitet och fragmentering, och utmaningar med både praktiska och strukturella aspekter. Utmaningarna är tematiskt breda och sträcker sig över flera viktiga områden som beskrivs mer utförligt i Water Wise Societies delmål och uppdrag Länk till annan webbplats..
- Klimatanpassning för torka och översvämningar är centrala aspekter som påverkar planering och utveckling av såväl stadsmiljöer som landskap, med syfte att bättre integrera vattenresursen i samhällsbyggandet.
- Försörjning och hantering av vatten, både kvantitet och kvalitet, där rätt vatten används till rätt sak.
- Användning och utsläpp av oönskade ämnen behöver hanteras på ett sätt som skyddar miljö och hälsa.
- Möjliggörande policy för förvaltning, hur vattenuttag påverkas av klimatförändringar, regleringar, användning samt i vissa fall av prissättning, riskhantering och ansvarsfördelning ur ett avrinningsområdesperspektiv.
- Öka effektiviteten i ledningsnät och distribution liksom långsiktigt hållbart underhåll av vatteninfrastruktur. Vatten tillförs ofta värde i form av till exempel värme, kemikalier, metaller och andra näringsämnen som kan utvinnas ur process- och spillvatten men där regulatoriska hinder och etablerade arbetssätt gör att implementering av cirkulära system begränsas till förmån för mer linjära system.
Sammantaget ökar behovet av nya arbetssätt och metoder som accelererar samsyn, samverkan och samskapande utvecklingsprocesser.
Vad är ett policylabb?
Ett policylabb inom Water Wise Societies mission kan formas kring befintliga styrmedel, regelverk och policyer och föreslå hur dess implementering kan förbättras och användas mer ändamålsenligt.
Utlysningen om policylabb inom Water Wise Societies mission syftar till en policy- och styrningsinnovation som möter de omfattande och komplexa utmaningarna inom svensk försörjning, hantering och förvaltning av vatten. Projekten som finansieras förväntas resultera i en förbättrad förståelse och ökad effektivitet i implementering av lagstiftning, bidra till utvecklingen av innovativa verktyg och samverkansmetoder för att fördela ansvar och risktagande inom lokal och regional vattenförvaltning och hantering av vatten. Målet är att skapa en mer samordnad, effektiv och hållbar förvaltning och hantering av vatten.
Aktörerna inom policylabbet ska tillsammans ha rådighet att fastställa, utveckla och/eller genomföra förändringar i policy, regelverk, arbetssätt, policy som möjliggör för affärsmodeller, eller förvaltningskultur och -struktur. Aktörerna samverkar för att analysera skärningspunkter mellan innovation, teknik, marknadsdynamik och regelverk samt för att utveckla konkreta lösningar.
Policylabbet ska bidra till Water Wise Societies delmål och uppdrag. Den sökande anger ett huvudsakligt uppdrag, även om fler uppdrag kan adresseras. Projekten ska ta sin utgångspunkt i konkreta, väldefinierade utmaningar med en tydlig behovsägare, och påverka pågående eller kommande policy- eller förvaltningsprocesser.
Policylabbet ska utgå från behov och förutsättningar kopplade till en specifik plats eller en tematisk utmaning med en tydlig kontext där minst en ingående part har rådighet över en policyutmaning där de lösningar som föreslås ligger nära implementering i nästa steg och även kan tillämpas i liknande sammanhang.
Aktuell forskning och verksamma forskare ska integreras i policylabbet för att säkerställa tillgång till vetenskaplig kunskap, exempelvis genom att bidra till en fördjupad förståelse av problemen, till innovativa lösningar för policy samt till att stärka den evidens som labbet utgår ifrån bidrar till en fördjupad förståelse av problemen och belyser tidigare erfarenheter och lösningar. Forskare som deltar i ansökningar kan representera olika vetenskapliga discipliner och forskningsfält – det är upp till de sökande att motivera relevansen för det aktuella projektet och hur de deltagande aktörerna tillsammans kan bidra till ett policylabb som är tillämpat och har en tydlig kontext. Tvärvetenskapliga perspektiv och grupper med kompetens från flera olika discipliner uppmuntras söka.
Avgränsningar
Utlysningen syftar inte till att utveckla metoder eller teknik eller till att genomföra redan identifierade åtgärder, utan till att utveckla nya policyer (där policy inkluderar lagar, regler, vägledning, tillstånd, tillsyn och standarder), eller styrmedel och arbetssätt utifrån ett systemperspektiv som inkluderar en bredd av aktörer och kunskaper. Policylabb kan med fördel utgå ifrån befintlig forskning och bidra till tillämpning.
Denna utlysning riktar sig till aktörer i systemet ”från källa till kust” som vill bidra till att utveckla innovativa och evidensbaserade lösningar för en effektivare och mer hållbar försörjning, hantering och förvaltning av vatten i Sverige. Fokus ligger på tvärsektoriella samarbeten mellan forskare, planerare och beslutsfattare från offentlig verksamhet, kommuner och andra samhällsaktörer inklusive näringsliv och civilsamhälle för att säkerställa att resultaten inte bara är teoretiskt förankrade utan även praktiskt tillämpbara och anpassade till lokala, regionala och nationella behov.
Utlysningen är öppen för en bred grupp av aktörer, så som:
- Myndigheter på nationell, regional och lokal nivå som ansvarar för att formulera och anpassa policyer, regelverk och vägledning samt kommuner, VA-organisationer och andra regionala aktörer som ansvarar för vattenförvaltning, planering och genomförande av vattenrelaterade åtgärder.
- Forskare med olika bakgrunder och kompetenser som kan bidra till att uppfylla utlysningens syften.
- Branschorganisationer och industrirepresentanter som är direkt eller indirekt påverkade av vattenpolicyer, till exempel industri, bostads- och byggbranschen, turism och besöksnäring, jordbruk, energi, och avfallshantering.
- Civilsamhällesorganisationer och andra intressegrupper som arbetar med frågor om vatten, hållbarhet och samhällsutveckling.
Inom ramen för projektets budget uppmuntrar vi att inkludera expertis om innovativ och ändamålsenlig policyutveckling. Sådan kompetens kan vara en del av projektet som projektpart eller upphandlas inom projektet.
Projektgrupper som finansieras i denna utlysning ska medverka och bidra till Water Wise Societies så kallade omställningsarena och/eller andra möten och sammanhang programkontoret bjuder in till. Omställningsarenan är en arena för erfarenhetsutbyte och samskapande som drivs av Water Wise Societies programkontor för programmets medlemmar. Vi vill även att projektgrupperna upprätthåller en kontinuerlig dialog med Water Wise Societies programkontor eller av programkontoret annan utsedd aktör under hela projektets löptid.
Beviljade projekt kommer kunna få övergripande strategiskt stöd via programmet och det policyråd som nu bildats där en ambition är att ha en samordnad kontakt mellan programmets projekt och policyrådets deltagande organisationer.
Water Wise Societies policyråd samlar viktiga myndigheter på området. Policyrådet är en rådgivande funktion med möjlighet att ge strategiska inspel och agera referensgrupp för programmet och dess projekt då det gäller frågor som rör policy och styrning på vattenområdet, exempelvis lagstiftning och dess tillämpning, ramverk, standarder och strategier.
Innan ni ansöker
Ni som söker tillsammans gör det som projektparter. Den projektpart som skickar in ansökan kallas koordinerande projektpart. Alla projekt som söker medel hos Formas ska också ha en ansvarig projektledare och genomföras av de personer som är angivna i ansökan.
Det är upp till projektet att sätta samman den mest lämpade projektgruppen. Gruppens sammansättning påverkar bedömningen enligt de kriterier som beskrivs i avsnittet Hur går bedömningsprocessen till?. Projektgruppen måste dock innehålla:
- Minst två (2) och maximalt fem (5) projektparter. Den koordinerande organisationen räknas som en projektpart.
- Minst en behovsägare med rådighet över den aktuella utmaningen. Se mer under Vem är behovsägare med rådighet?
- Minst en forskningsutförare. Här ingår lärosäten, forskningsinstitut och statliga myndigheter med forskningsuppdrag.
Samtliga parter i projektgruppen ska vara juridiska personer. Det betyder att verksamhetstypen enskild firma kan inte delta som part i projekt. Organisationer utan svenskt organisationsnummer kan inte beviljas medel i den här utlysningen, men kan delta som projektpart in-kind.
De organisationer som ingår som projektparter ska delta i utformning av projektet och bidra till projekts genomförande. De ska vara aktivt involverade och engagerade i projektet och dela på projektets risker och resultat. Det innebär att organisationerna finns med som aktiv part i projektplanen och att det tydligt visas i projektbudgeten vilka kostnader som kommer att upparbetas av parten i fråga; antingen genom bidrag från Formas, egen eller annan finansiering eller en kombination av dessa.
Det går bra att involvera fler organisationer i projektet på andra sätt än som projektparter i ansökan, till exempel genom att inkludera dem i en referensgrupp.
Vem är behovsägare med rådighet?
En behovsägare är en aktör med ett tydligt problem eller behov av nya policylösningar inom det policyområdet i fokus. Behovsägaren bör också ha rådighet över de delar inom policylabbet som är centrala för att policyinnovation och förslag till nya lösningar kan implementeras i en närliggande framtid. Detta kan till exempel vara rådighet att fastställa, utveckla och/eller genomföra förändringar i policy, regelverk, arbetssätt, affärsmodeller, eller förvaltningskultur och -struktur. Exempel på möjliga behovsägare är myndigheter, kommuner, VA-organisationer, företag / industrier, vattenvårdsförbund m.fl. Det är viktigt att ni i ansökan beskriver och motiverar varför ni anser att vald organisation är behovsägare och hur projektets deltagare svarar mot behovet av rådighet.
Den koordinerande projektparten måste kunna ta emot och förvalta de medel som Formas betalar ut till projektet. Det innebär att den koordinerande projektparten har rollen som projektets medelsförvaltare.
Formas skiljer på medelsförvaltare som kan ta emot medel i alla Formas utlysningar, och medelsförvaltare som kan bli godkända att ta emot medel för ett enskilt projekt. Koordinerande projektpart måste ha ett organisationskonto och vara godkänd som medelsförvaltare under någon av dessa två former.
Läs mer om medelsförvaltare och hur ni ansöker om organisationskonto under Medelsförvaltare och organisationskonto.
I den här utlysningen kan ni söka medel för projekt som pågår mellan 24 och 36 månader. Projekten ska starta den 1 juli 2026.
Projektmedel får disponeras 6 månader efter projektavslut.
När ni ansöker om projektfinansiering kan ni söka medel för både direkta som indirekta kostnader. Kostnaderna ska ha en tydlig koppling till projektet och finansiera insatser utöver ordinarie verksamhet.
Direkta kostnader
Direkta kostnader är kostnader som uppstår på grund av projektets genomförande. Här ingår:
- Personalkostnader
- Utrustning, mark och byggnader
- Konsult- och licenskostnader mm.
- Övriga direkta kostnader
Här hittar ni detaljerad information om vilka direkta kostnader Formas kan finansiera:
- Det här kan du söka finansiering för
- Kostnader Formas finansierar med stödordningen (pdf) pdf, 234.8 kB.
Kostnader som uppkommer för att medverka i Water Wise Societies omställningsarena och andra liknade aktiviteter är stödberättigande kostnader. Ni bör budgetera 25 timmar per år och projekt för deltagande i programaktiviteter inom Water Wise Societies.
Indirekta kostnader
Indirekta kostnader är kostnader som inte uppstår som en direkt följd av projektet men som ändå kan relateras till det, exempelvis för administration och IT. Indirekta kostnader kallas ibland för overhead eller allmänna omkostnader.
Som huvudregel får varje projektpart lägga till indirekta kostnader med upp till 30 procent av sina stödberättigande personalkostnader. Följande undantag från huvudregeln gäller:
- Lärosäten får göra påslag för indirekta kostnader enligt den fullkostnadsprincip som de tillämpar.
- Vissa forskningsinstitut, stiftelser och statliga myndigheter med forskningsuppdrag får göra påslag för faktiska indirekta kostnader upp till 45 procent av sina stödberättigande personalkostnader, om de deltar med icke-ekonomisk verksamhet.
Läs om Formas regler för indirekta kostnader här: Det här kan du söka finansiering för.
Statsstödsreglerna blir tillämpliga när Formas ger bidrag till företag och andra som bedriver ekonomisk verksamhet. Reglerna finns för att skydda konkurrensen på EU:s inre marknad.
En organisation som erbjuder någon form av tjänst eller produkt på en marknad anses bedriva ekonomisk verksamhet. Det har ingen betydelse hur organisationen finansieras, om den är offentlig eller privat, eller om den har ett vinstsyfte. Det spelar heller ingen roll vilken rättslig form verksamheten har. Till exempel om det är ett aktiebolag, ett handelsbolag, en ekonomisk förening, en ideell förening eller en stiftelse.
Vissa verksamheter har både ekonomisk och icke-ekonomisk verksamhet. Om en sådan organisation avser delta inom sin icke-ekonomiska verksamhet i projektet måste de intyga att dess icke-ekonomiska verksamhet hålls klart åtskild från den ekonomiska verksamheten samt att de aktiviteter för vilket medel söks kommer att bedrivas inom dess icke-ekonomiska del av verksamheten. Intyget ska undertecknas av behörig företrädare för organisationen och bifogas till ansökan.
Intyg om separerad redovisning eller underordnad ekonomisk verksamhet docx, 57.8 kB.
Experimentell utveckling
I denna utlysning kommer Formas tillämpa artikel 25 i den allmänna gruppundantagsförordningen (GBER, EU-förordning nr 651/2014).
När stödet grundas på GBER beror stödnivån på typen av projekt och verksamhetens storlek. I denna utlysning bedömer Formas att typen av projekt kommer falla inom kategorin ”experimentell utveckling”.
Organisationens storlek och typ av aktivitet avgör hur stor andel av kostnaderna vi kan finansiera, det vill säga den maximala stödnivån. Verksamhetens storlek bedöms utifrån EU:s definition av små och medelstora företag (SMF).
Stödnivåerna inom stödgrunden experimentell utveckling kan höjas med vissa angivna procentsatser där den maximala stödnivån beror både på organisationens storlek och typ av aktiviteter i projektet. För fullständig information om stödnivåer se Stödnivåer enligt Formas stödordning pdf, 297 kB..
Tabellen visar maximala stödnivåer, utifrån att beviljade projekt innebär faktiskt samarbete eller spridning av resultat.
Aktivitet | Stödnivå för litet företag | Stödnivå för medelstort | Stödnivå för stort företag |
|---|---|---|---|
Experimentell utveckling med samarbetsbonus | 60% | 50% | 40% |
Självdeklaration för små och medelstora företag
Små och medelstora företag som vill ansöka om den högre stödnivån för sin företagskategori ska fylla i EU:s självdeklaration och bifoga det till ansökan. Formuläret används för att bedöma om företaget uppfyller EU:s definition av små eller medelstora företag.
- SMF självdeklaration.pdf Länk till annan webbplats.
- Användarhandledning om definitionen av SMF-företag - Publications Office of the EU Länk till annan webbplats.
Transparensredovisning
Projektparter som kommer att ta emot statsstöd, om ansökan beviljas medel från Formas, behöver vara medveten om att kraven för transparensredovisning av beviljade statsstöd har skärpts 2023. Detta innebär att statsstöd som överskrider 100 000 euro till en projektpart i ett projekt, måste redovisas publikt inom EU. För projekt inom primär jordbruksproduktion eller fiskeri- och vattenbrukssektorn ligger gränsen på 10 000 euro. Formas ansvarar för denna transparensredovisning. Den som deltar som projektpart i en ansökan anses vara införstådd med detta krav på transparensredovisning och anses ha godkänt att sådan publik redovisning sker om beloppsgränserna överskrids.
Kreditkontroller
Inför beslut genomför Formas kreditkontroller av de organisationer som bedriver ekonomisk verksamhet som kan komma i fråga för beviljande.
Mer om statsstödsreglerna
Innan ni ansöker behöver ni ta del av de statsstödsregler som gäller när Formas beviljar bidrag:
På grund av kriget i Ukraina kommer det inte att vara möjligt att få medel för projekt som involverar forskningssamarbete med statliga eller federala forskningsinstitutioner i Ryssland och Belarus.
Formas följer och agerar på utvecklingen i Ukraina Länk till annan webbplats.
Ansökan ska skrivas på svenska. Sammanfattningarna ska finnas på både svenska och engelska. Ansökningar skrivna på annat språk än svenska kommer maskinöversättas.
Ansökan (inklusive bilagor) betraktas enligt svensk lag som allmän handling när den kommit in till oss. Det innebär att vem som helst kan begära ut och ta del av din ansökan. Information kan endast döljas om den omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Formas har begränsade möjligheter att belägga personuppgifter med sekretess. Därför bör ansökan inte innehålla personuppgifter för andra än de som deltar i ansökan. Ansökan bör inte heller innehålla känsliga personuppgifter, om så inte är av tydlig relevans för projektet.
Om projektet beviljas medel kommer den populärvetenskapliga beskrivningen och projektsammanfattningarna på svenska och engelska att publiceras i öppna projektdatabaser utan sekretessprövning. Undvik därför att skriva känslig information i dessa delar.
Vi ser i dagsläget inga problem att du som sökande använder AI som ett hjälpmedel när du utformar din ansökan. Det är dock viktigt att du är medveten om att ansvaret för att uppfylla de åtaganden som du gör i ansökan ligger hos dig som sökande. Du som sökande ansvarar för att innehållet i både ansökan och projektplanen är korrekt och att forskningen genomförs som du beskrivit. Detta intygar du i samband med att ansökan registreras. Du som sökande ska följa god forskningssed vid ansökningsförfarandet, vilket innebär att plagiat, falsifiering eller fabricering av innehåll i ansökan inte får förekomma.
Vi på Formas är mycket måna om att de projekt vi finansierar utförs på ett sätt som maximerar positiv och minimerar negativ påverkan på miljö och klimat. Vi uppmanar därför dig som söker medel att utforma projektet så att samverkan sker främst genom digitala mötesformer och att nödvändiga resor genomförs så klimatsmart som möjligt. Vi föreslår också att du redan i projektplaneringen inkluderar åtgärder som minimerar energianvändning och annan resursförbrukning, utsläpp och avfall. Detta kommer dock inte att vara en del av bedömningen av din ansökan.
Läs gärna om Formas eget hållbarhetsarbete.
Så här ansöker ni
All information om vad er ansökan ska innehålla och hur ni går till väga för att söka hittar ni här.
Om utlysningstexten har ändrats efter publicering anges ändringarna under revisionshistorik.
Ansökan till Formas görs i vårt ansökningssystem Prisma. Där lägger ni in den information som behövs för ansökan. Den koordinerande projektparten ansvarar för all administration i Prisma.
Utlysningen finns under Organisationsutlysningar i Prisma. Du måste vara inloggad på ett organisationskonto för att kunna se den. Läs om hur ni hittar utlysningen här: Hitta utlysningen i Prisma Länk till annan webbplats.
Ansökan startas via den koordinerande projektpartens organisationskonto i Prisma. Kontots ansvariga blir automatiskt projektledare. Vill ni byta projektledare, kan den ansvariga bjuda in en annan person med eget personkonto.
Om ett nytt personkonto behöver skapas, ska det göras i god tid innan utlysningen stänger. Läs om hur du ansöker om personkonto här: Ansök om personkonto i Prisma Länk till annan webbplats.
Den koordinerande projektparten måste kunna ta emot och förvalta de medel som Formas betalar ut till projektet. Det innebär att den koordinerande projektparten har rollen som projektets medelsförvaltare.
Formas skiljer på medelsförvaltare som kan ta emot medel i alla Formas utlysningar, och medelsförvaltare som kan bli godkända att ta emot medel för ett enskilt projekt. Koordinerande projektpart måste ha ett organisationskonto i Prisma och vara godkänd som medelsförvaltare under någon av dessa två former.
Medelsförvaltare godkända för alla Formas utlysningar
Lärosäten, de flesta forskningsinstitut och myndigheter med forskningsuppdrag är godkända som medelsförvaltare för alla Formas utlysningar och har redan ett organisationskonto.
Medelsförvaltare som behöver bli enskilt godkända
De flesta andra offentliga och privata organisationer behöver bli enskilt godkända som medelsförvaltare för projektet.
- Om organisationen har ett konto i Prisma, kontakta forskningshandläggare Lina Westlund Hult via e-post lina.westlundhult@formas.se för att bli tillagd som möjlig medelsförvaltare i denna utlysning. Kom ihåg att ange organisationens organisationsnummer. Detta gäller även om organisationen har varit medelsförvaltare i tidigare.
- Om organisationen saknar ett konto i Prisma, behöver en lämplig företrädare (organisationskontoansvarig) ansöka om ett organisationskonto på Prismas webbplats. I ansökan ska det framgå att ni vill söka i utlysningen Impact Innovation: Policylabb inom Water Wise Societies 2025 för Hållbart vatten för alla, vilken typ av organisation det gäller samt organisationsnummer. Det är viktigt att koordinerande projektpart ansöker om organisationskonto i god tid, dock senast den 2 februari 2026. Läs om hur ni ansöker om organisationskonto här: Ansök om organisationskonto i Prisma. Länk till annan webbplats.
- Om du är osäker på om organisationen redan har ett konto i Prisma, kontakta forskningshandläggare Lina Westlund Hult via e-post, lina.westlundhult@formas.se innan ni ansöker om ett nytt konto. Kom ihåg att ange organisationens organisationsnummer.
Hemvist - skapa en struktur för att beskriva organisationen
För att kunna registrera er ansökan måste en hemvist inom organisationen anges. En hemvist kan exempelvis vara en institution eller en avdelning. Den som är organisationskontoansvarig ska bygga upp en struktur med enheter och underenheter (hemvister) i två nivåer. Om organisationen saknar avdelningar - ange en underenhet som heter samma som organisationen.
Läs om hur du som organisationskontoansvarig skapar en struktur här: Struktur - Prisma support Länk till annan webbplats..
Bra att veta när du börjar skriva
- Alla gränser för maximalt antal tecken avser tecken inklusive mellanslag.
- Välj gärna förvalt teckensnitt och teckenstorlek för den information som skrivs in i textrutorna i Prisma.
- Text som klistras in i Prisma förlorar ibland sin formatering. Se därför till att förhandsgranska din ansökan i PDF-format innan du skickar in den.
- Ansökan ska skrivas på svenska.
Grundinformation
- Sökt antal månader som ansökan avser.
- Startmånad 1 juli 2026.
- Projekttitel på svenska och engelska (200 tecken inklusive mellanslag)
- Populärvetenskaplig beskrivning på svenska (4 500 tecken inklusive mellanslag). Den populärvetenskapliga beskrivningen kommer, om projektet beviljas medel, publiceras i öppna projektdatabaser utan sekretessprövning. Innehållet i detta fält bör därför inte innehålla känslig information.
- Sammanfattning på svenska och engelska (1 500 tecken inklusive mellanslag vardera). Projektsammanfattningarna kommer, om projektet beviljas medel, publiceras i öppna projektdatabaser utan sekretessprövning. Innehållet i dessa fält bör därför inte innehålla känslig information.
- Utpekat uppdrag. Välj det av Water Wise Societies 10 uppdrag Länk till annan webbplats. som projektet i huvudsak adresserar.
- Finns det uppgifter om affärs- eller driftsförhållanden som skulle kunna leda till skada om de offentliggörs? Formas handläggare gör alltid en bedömning i varje enskilt fall men du som sökande ges en möjlighet att indikera att du anser det finns sådana uppgifter.
Projektbeskrivning
Läs bakgrundstexten och utlysningens syfte och inriktning noga. Ta även del av bedömningskriterierna under Hur går bedömningsprocessen till. Ansökan bedöms på det som står i ansökan. Projektbeskrivningen behöver därför tydligt adressera alla bedömningskriterier. I bedömningen kommer stor vikt läggas på hur väl ansökningarna ger en komplett bild av både problem och lösningsförslag och behovsägarnas engagemang i projektet.
Om ni vill bifoga bilder, tabeller eller figurer till ansökan, kan de laddas upp som en bilaga (PDF, max 4 MB). Det är inte obligatoriskt att bifoga sådana filer.
Följande delar ska beskrivas i ansökan:
Projektets relevans och potential (max 6 000 tecken inklusive mellanslag)
Bakgrund
- Beskriv kortfattat bakgrunden till projektet och specifikt de medverkande parternas olika behov och hur de behoven adresseras i detta projekt
- Konkretisera hur de frågeställningar och utmaningar ni har i fokus för projektet adresserar ett eller flera av Water Wise Societies tio uppdrag, deras policyrelevans samt hur projektet är tänkt att bidra till att möta dem.
- Vilka är ni som söker (namn) och finns redan samarbete mellan er (till exempel i form av ett pågående initiativ)? Beskriv även om ni har sökt offentliga projektmedel i annan insats för överlappande frågeställning.
- Beskriv den vetenskapliga kunskap som medverkande forskare ska bidra med i projektet, dess relevans och potential att göra skillnad i en policykontext.
Syfte och inriktning
- Beskriv syftet med projektet, vilka gemensamma mål ni har med projektet och hur det kopplar till utlysningens syfte och inriktning.
Förväntat resultat och effekt
- Beskriv väntade resultat från projektet, hur dessa ska användas och kommuniceras, och deras potential att spridas till andra sammanhang och/eller skalas upp.
- Beskriv hur ni planerar att hantera eventuella hinder som identifieras under projektets gång, både sådana ni själva kan påverka och sådana som andra aktörer har rådighet över.
- Beskriv vilka nyttor (effekter) som projektets resultat kan väntas få. Beskriv inom vilka områden nyttan har potential att uppstå och vad som krävs för att effekterna ska kunna realiseras. Relatera även förväntade effekter till den eller de utmaningar som adresseras.
Genomförande (max 6 000 tecken inklusive mellanslag)
- Beskriv och motivera hur projektet ska genomföras med exempelvis arbetspaket, aktiviteter och metod.
- Beskriv hur projektparternas olika perspektiv och expertis (inklusive forskningsexpertis) integreras i genomförandets alla delar.
- Beskriv hur ni knyter till er nödvändig kompetens för projektets genomförande, exempelvis expertis inom designmetoder för innovativ policyutveckling.
- Beskriv det planerade arbetet med hur projektets resultat ska komma till användning och kunna skapa nytta.
- Beskriv hur jämställdhet har integrerats i projekts genomförande och gruppsammansättning.
- Beskriv eventuella risker, hur de kan påverka genomförandet och hur de kan hanteras ifall de uppstår.
Aktörer (max 3 000 tecken inklusive mellanslag)
- Beskriv och motivera val av projektparter, kompetenser, roller och delaktighet.
- Beskriv hur relevanta intressenters perspektiv och behov utanför projektet kan tas tillvara.
- Beskriv hur projektet inkluderar aktörer som har inflytande/rådighet över den specifika plats eller tematiska utmaning som projektets frågeställning adresserar.
Referenser (max 5000 tecken inklusive mellanslag)
Lista de referenser som använts för att styrka projektbeskrivningen. Det kan vara forskning, rapporter, utredningar, tidigare arbeten relevanta för projektet, etcetera. Du väljer själv i vilket format du skriver referenserna.
Budget och övrig information
Här anger ni projektets kostnader, finansiering och övrig information om samtliga projektparter. Skriv ut hela det sökta beloppet i hela svenska kronor (ej tusentals kronor).
Företag och andra organisationer som bedriver ekonomisk verksamhet kan maximalt söka och beviljas bidrag motsvarande de stödnivåer som anges i avsnittet Regler för statligt stöd och annan ekonomisk verksamhet.
Information om koordinerande projektpart och varje projektpart
Här anger ni information om de organisationer som deltar i projektet. Informationen ska fyllas i för varje projektpart. Den koordinerande projektparten ansvarar för att samla in och fylla i uppgifterna. Koordinerande projektpart ska också vara medelsförvaltare.
- Organisationens namn
- Organisationsnummer
- Adress, postnummer, postort, land
- Årsomsättning (avser universitetets, högskolans, institutets, företagets eller organisationens totala omsättning respektive försäljning under förevarande beskattningsår, anges i siffror exempelvis 3 500 000)
- Balansomslutning (avser summan av tillgångssidan alternativt summan av skulder och eget kapital i ett företags eller organisations balansräkning, anges i siffror exempelvis 5 500 000)
- Antal anställda
- Kontaktperson
- E-post till kontaktperson
- Namn på arbetsplats, adress, postnummer, postort, land där huvuddelen av arbetet kommer att genomföras.
Kostnader
Här anger ni projektets:
- Personalkostnader
- Kostnader för utrustning, byggnader och mark
- Kostnader för konsulter och licenser med mera
- Övriga direkta kostnader
- Indirekta kostnader
Läs om vilka kostnader Formas kan finansiera här:
Finansiering
Här anger ni hur ni planerar att finansiera kostnaderna.
Ni kan ange fyra typer av finansiering:
- Sökt bidrag från Formas: Anger vilket belopp som söks från Formas inom ramen för utlysningen. Beloppet kan inte överstiga totala kostnader. Om sökt belopp understiger totala kostnader kommer resterande belopp automatiskt räknas ut och redovisas under Egen finansiering.
- Annat stöd (offentligt): Om medel för relaterade projekt har erhållits med finansiering från Formas eller annan offentlig finansiär
- Annat stöd (privat): Om medel från annat privat företag eller organisation bidrar med finansiering till projektet.
- Egen finansiering: Om projektparten går in med egen finansiering i projektet räknas den automatiskt fram i fältet för egen finansiering.
Motivering av personalkostnader i budget
Här specificerar ni den genomsnittliga timkostnaden för budgeterade personalkostnader. Med personalkostnader avses löner inklusive sociala avgifter och andra obligatoriska avgifter kopplade till lön. (Maximalt 500 tecken inklusive mellanslag.)
Budgetspecifikation
Här förklarar och motiverar ni budgeten i ord. Här anges de indirekta kostnader som tillämpas i ansökan.
Här anger du också eventuella konsultkostnader och omfattningen på konsultens medverkan. Ange även vilken eller vilka projektparter som står för konsultkostnaderna. Sökande uppmanas att vara tydlig med att beskriva samtliga kostnader i relation till de aktuella aktiviteterna inom projektet. (Maximalt 9 000 tecken inklusive mellanslag.)
Intyg för organisationer som delvis bedriver ekonomisk verksamhet
Projektparter som delvis bedriver ekonomisk verksamhet och avser att söka med icke-statsstöd ska intyga att de avser delta inom sin icke-ekonomiska verksamhet och att de har separerad verksamhet eller underordnad ekonomisk verksamhet.
Intyget undertecknas av behörig företrädare för organisationen (-erna) och laddas upp som en samlad PDF i Prisma (max 4 MB). Formas godtar e-signatur.
Intyg om separerad redovisning eller underordnad ekonomisk verksamhet docx, 57.8 kB.
Om det vid granskning visar sig att separat redovisning saknas, kan Formas begära kompletterande uppgifter eller besluta att stödet inte betalas ut. Om det framkommer att stödet i praktiken har gynnat ekonomisk verksamhet utan att det finns en giltig statsstödsrättslig grund, kan Formas kräva tillbaka utbetalt stöd med ränta.
Självdeklaration för små och medelstora företag
Små och medelstora företag som vill ansöka om den högre stödnivån för sin företagskategori ska fylla i EU:s självdeklaration och bifoga det till ansökan. Om fler en ett intyg ska bifogas ska de laddas upp som en samlad PDF i Prisma (max 10 MB).
SMF självdeklaration (pdf) Länk till annan webbplats.
Etik
Du ska ange om det finns särskilda etiska aspekter i projektet. Då ska du redovisa vilka de aktuella etiska frågorna är och hur du planerar att hantera dem. Det kan till exempel röra sig om forskning som utnyttjar personuppgifter eller forskning som innefattar försök på människor eller djur.
Om du forskar på människor, mänsklig vävnad eller känsliga personuppgifter måste du lämna in en ansökan om etikprövning till Etikprövningsmyndigheten och få den godkänd. Om det handlar om försök på djur måste du också ha ett godkännande från en djurförsöksetisk nämnd. Det kan du ansöka om i Jordbruksverkets e-tjänst.
Du ska ange i din ansökan om du har ett gällande etiskt godkännande eller inte. Om du inte har det, och din ansökan beviljas medel ska du ha ett etiskt godkännande innan de beskrivna försöken påbörjas.
Om din forskning inte förväntas innebära sådant som kräver etiskt godkännande ska du skriva detta, och motivera hur och varför.
Klassificeringar
Formas använder projektets klassificeringar i analyser och underlag på en övergripande nivå. Klassificeringarna görs genom att den sökande anger ämnesområde, forskningsämne (SCB-kod), minst ett globalt mål för hållbar utveckling som projektet kan bidra till samt nyckelord.
- Ämnesområde
Välj projektets ämnesområde och lägg till en underrubrik.
- Forskningsämne (SCB-kod)
Välj minst ett forskningsämne och två undernivåer som skapar den sammanslagna koden.
- Globala målen för hållbar utveckling
Välj minst ett och upp till tre globala hållbarhetsmål som projektet kan bidra till i prioriteringsordning efter grad av relevans.
Mer om målens innebörd. Länk till annan webbplats.
- Nyckelord
Ange minst ett och max tre nyckelord som beskriver projektet.
Medelsförvaltare - organisationen som tar emot bidraget
- Välj medelsförvaltare i rullistan. Om du inte hittar den koordinerande projektparten i listan, se avsnittet Medelsförvaltare och organisationskonto.
- Välj hemvist i rullistan. Om du inte hittar rätt hemvist, se avsnittet Medelsförvaltare som behöver bli enskilt godkända.
CV
Det är obligatoriskt att bifoga CV för projektledaren och andra nyckelpersoner i projektet. Alla CVn ska läggas in i ett dokument och lämnas in som en bilaga. Använd anvisad mall, högst 1 sida per person.
Bilagor
Bilägg projektbeskrivningsbilaga och CV-bilaga. Om ni behöver skicka in intyg om stöd av försumbar typ eller intyg om icke-ekonomisk verksamhet så görs även detta som bilagor.
Observera: Om bilagor utöver dessa skickas in kommer dessa ej att läsas eller bedömas.
När ansökan är klar måste den registreras, skickas in och signeras av den organisationskontoansvariga i Prisma.
Signering av en registrerad ansökan kan ske på två sätt:
- Om organisationskontoansvarig även är projektledare, registreras och signeras ansökan automatiskt när den skickas in.
- Om projektledaren är en annan person, gör projektledaren ansökan klar. Därefter måste den organisationskontoansvariga - eller en användare med rollen ansökansansvarig - registrera och skicka in ansökan. Signeringen sker då automatiskt vid registreringen.
Projektledaren kan när som helst under arbetet gå in på fliken Kontrollera och registrera för att se om något saknas eller hindrar att ansökan kan registreras.
Observera: När ansökningstiden har gått ut kan ansökan endast kompletteras i särskilda fall, och då bara på begäran från Formas.
Skicka en projektsammanfattning till programkontoret
Samtidigt som ansökan skickas till Formas ska en kort icke-konfidentiell sammanfattning skickas till programkontoret för Water Wise Societies via e-post utlysningar@waterwisesocieties.se. Innehållet i bilagan som skickas till programkontoret ska kunna spridas och publiceras fritt och får inte innehålla konfidentiella eller på annat sätt känsliga uppgifter.
Efter ni har lämnat in er ansökan
Först genomför Formas en kontroll av att ansökan uppfyller de formella krav som ställs i utlysningen. Om ansökan inte uppfyller kraven avslås den.
Följande krav kommer att kontrolleras i denna utlysning:
- Att ansökans inriktning ligger inom Water Wise Societies delmål och uppdrag.
- Att ansökans inriktning ligger inom Formas ansvarsområden.
- Att ansökans inriktning ligger inom utlysningens område.
- Att ansökan följer utlysningens ramar avseende bl.a. budget, projekttid, typ av projektparter, partssammansättning, etc.
- Att ansökan är fullständig, det vill säga att den innehåller all information som är obligatorisk och följer de anvisningar som anges i utlysningstexten. Detta uppfyller ni bland annat genom att använda de obligatoriska mallarna för projektbeskrivning och CV.
- Ansökan ska innehålla alla efterfrågade bilagor.
- Att inte flera ansökningar med samma innehåll inkommit.
- Att koordinerande projektpart är vald som medelsförvaltare för projektet
- Att alla projektparter som söker medel från Formas har svenskt organisationsnummer.
- Att alla projektparter som söker finansiering för personalkostnader är registrerade som arbetsgivare hos Skatteverket.
- Att alla projektparter vars organisationsform kräver det är registrerade för F-skatt och moms.
- Att alla projektets parter är juridiska personer. Fysiska personer eller enskilda firmor kan inte delta som projektparter.
- Att medelsförvaltaren har signerat ansökan.
- Att ansökan inte har nekats av medelsförvaltaren.
- Att de kreditkontroller som Formas gör på projektparterna visar en tillräckligt robust ekonomi för att ta emot medel och/eller genomföra projektet.
Alla ansökningar bedöms av en extern beredningsgrupp utifrån det som finns beskrivet i ansökan. Varje ansökan granskas av flera granskare. Beredningsgruppen är sammansatt av representanter från akademi och relevanta aktörer i samhället. Därför är det viktigt att ansökan är så tydlig som möjligt i sitt innehåll och att all viktig och relevant information finns med.
I denna utlysning kan Formas tillämpa ett portföljperspektiv för att i utlysningen som helhet möjliggöra finansiering av projekt som adresserar en bredd av utmaningar och perspektiv inom ramen för utlysningens inriktning. Portföljperspektivet kan tillämpas först efter att varje ansökan bedömts på sina egna meriter.
Ansökningarna bedöms utifrån följande kriterier:
Relevans
- Projektet kan väsentligt bidra till utlysningens syfte och inriktning.
- Projektdeltagarna har identifierat relevanta frågeställningar som utgår från aktuella och väl förankrade behov av policyutveckling inom Water Wise Societies delmål och det huvudsakliga uppdraget som projektet adresserar.
- Utformningen av projektet har tagit relevant hänsyn till olika gruppers behov och förutsättningar kopplade till den specifika platsen eller tematiska avgränsningen.
Potential
- Den forskning eller samlade kunskap som ligger till grund för projektet är relevant och kan tillämpas för att lösa utmaningen.
- Projektet är nyskapande och har potential att bidra med nya arbetssätt eller lösningar som ligger i framkant och har potential för omställning.
- Projektets arbetssätt har potential att spridas till andra platser och sammanhang. De lösningar som föreslås ligger nära implementering och kan tillämpas i liknande sammanhang.
Genomförande
- Planerade aktiviteter och metoder är realistiska och ändamålsenliga för att uppnå förväntat resultat under projekttiden. Eventuella risker som identifierats är väl beskrivna, med reflektioner kring hur dessa kan hanteras.
- Tidsplan och budget är realistisk och ändamålsenlig i förhållande till projektets syfte och mål.
- Planen för hur projektets resultat ska implementeras är väl beskriven och ändamålsenlig.
- Etiska överväganden är väl beskrivna och planen för hur dessa hanteras är ändamålsenlig.
Aktörer
- Projektets organisation och samlade kompetens är ändamålsenlig för genomförandet av projektet och inkluderar aktörer med rådighet över det av Water Wise Societies uppdrag som huvudsakligen adresseras.
- Projektdeltagarnas medverkan är väl beskriven och ändamålsenlig för projektets mål, särskilt val av behovsägare med rådighet.
- Projektgruppen (nyckelpersoner) är väl sammansatt med avseende på könsfördelning, samt fördelning av inflytande mellan kvinnor och män. Relevant när projektgruppen består av fler än 3 personer.
Våra granskare får i dagsläget inte använda AI-verktyg som stöd i granskningen av ansökningar. Det finns flera skäl till detta. Dels finns det en stor risk att information som laddas upp sprids vidare. Det finns även risker kopplat till sekretess och behandling av personuppgifter. Att ladda upp en ansökan eller information från en ansökan till någon form av AI-verktyg, innebär en olovlig spridning av information. Detta gäller inte bara för AI-verktyg utan även många andra tjänster och verktyg för lagring och delning av data.
Beslut om vilka projekt som beviljas medel förväntas fattas den 19 maj 2026. Vi offentliggör besluten senast dagen efter på Formas webbplats och du får en e-post när du kan ta del av beslutet i Prisma. Beslut om bidrag kan ej överklagas.
Om vi beviljar er ansökan måste ni följa våra villkor för bidrag. Villkoren innehåller bland annat detta:
- Att ni ska underteckna ett särskilt dokument där ni godkänner er medverkan och åtar er att genomföra projektet.
- Att ni ska rapportera hur det går, era kostnader och uppnådda resultat till oss.
- Hur resultatet ska komma till användning samt hur vetenskaplig publicering ska ske.
Läs villkoren här: Villkor för beviljade medel
Formas ställer även särskilda krav i den här utlysningen, som bland annat rör hur projekten ska redovisas vad gäller innehåll och resultat för att möjliggöra spridning och nyttiggörande:
- Projektet ska vara representerat av minst en projektpart vid Water Wise Societies omställningsarena och andra aktiviteter som anordnas inom programmet, uppskattningsvis vid två till fyra (varav max två fysiska) tillfällen per år. Kostnaderna för sådan medverkan är stödberättigande och ska tas upp i ansökans budget.
- Projektet ska upprätthålla en kontinuerlig dialog med Water Wise Societies programkontor eller av programkontoret annan utsedd aktör under hela projektets löptid.
- Vid information om projektet och vid varje offentliggörande av projektresultat ska det anges att arbetet utförts inom Impact Innovation-programmet Water Wise Societies – ett initiativ av Energimyndigheten, Formas och Vinnova.
- I samband med slutrapportering av projektet till Formas ska en sammanfattning av projektresultaten skickas till Water Wise Societies enligt denna Mall för sammanfattning av projektresultaten (word). Länk till annan webbplats.
Sammanfattningen ska kunna spridas och publiceras fritt på Energimyndigheten, Formas, Vinnovas och Impact Innovations och programkontorets hemsida. Sammanfattningen får inte innehålla konfidentiella eller på annat sätt känsliga uppgifter.
De särskilda villkoren kommer att framgå av beslutet till projektet vid eventuell finansiering. Vi kan även besluta att lägga till kompletterande särskilda villkor för enskilda projekt. Dessa framgår i så fall av beslutet.
Återrapportering av beviljade projekt
Samtliga beviljade projekt ska återrapportera till Formas med avseende på ekonomi och projektresultat tre månader efter dispositionstidens slut. För projekt längre än 18 månader ska dessutom en ekonomisk lägesrapportering lämnas till Formas årligen. Samtliga rapporteringar görs i Prisma.
Ekonomisk återrapportering i Prisma. Länk till annan webbplats.
Resultat från forskning finansierad av Formas ska publiceras med öppen tillgång.
Du ska även ha en datahanteringsplan för den data som produceras i projektet. Om du får finansiering från oss ska du ta fram en sådan plan. Planen ska inte skickas in till oss men du ska på förfrågan kunna uppvisa planen. Genom att signera våra bidragsvillkor intygas att en datahanteringsplan kommer att finnas innan forskningen påbörjas och att den underhålls.
Formas för regelbundet över data från beviljade ansökningar till databasen Swecris Länk till annan webbplats. som förvaltas av Vetenskapsrådet på uppdrag av regeringen. Följande data från beviljade ansökningar förs över till Swecris och tillgängliggörs som öppna data:
- Projekttitel på svenska
- Projekttitel på engelska
- Sammanfattning på svenska
- Sammanfattning på engelska
- Beräknad projekttid (startdatum och slutdatum)
- Totalt beviljat belopp
- Namn på koordinerande organisation på svenska
- Namn på koordinerande organisation på engelska
- Organisationsnummer för koordinerande organisation
- Forskningsämne SCB-kod
- Namn på sökande och medverkande personer
- Kön för sökande och medverkande personer
- ORCID för sökande och medverkande personer.
Informationsmöte 18 november, kl 13.00
Matchmaking 9 december, kl 13.00
Water Wise Societies anordnar ett digitalt matchmakingmöte Länk till annan webbplats. för dig som vill hitta samarbetspartners inför en ansökan.
Vill du diskutera hur er idé passar in i programmets ramar och få tips på hur er ansökan kan möta utlysningens förväntningar? Boka ett individuellt vägledningsmöte för att få stöd i ansökningsprocessen.
Utlysningen är en del av satsningen Impact Innovation som Energimyndigheten, Formas och Vinnova står bakom. Impact Innovation är en aktörsdriven och långsiktig kraftsamling som ska bidra till global konkurrenskraft genom omställning för hållbar utveckling.
Kontaktinformation
För frågor om utlysningens innehåll
För administrativa frågor och frågor om Prisma
För frågor angående utlysningens bakgrund och önskade effekter
Anna Maria Sundin, Water Wise Societies
Telefon: 010-516 62 70
E-post: anna.maria.sundin@ri.se
Pyry Niemi, Water Wise Societies
Telefon: 076-146 75 50
E-post: pyry.niemi@svensktvatten.se