Den här utlysningen genomförs inom ramen för programmet Swedish Metals & Minerals, en del av Impact Innovation. Utlysningen gäller genomförande av en strategisk insats i syfte att förbereda och underlätta ett effektivt införande av digitala produktpass längs den svenska metallindustrins värdekedja.
Den strategiska insatsen är tänkt att utgöras av ett projekt som genom minst tre pilotstudier demonstrerar hur digitala produktpass kan implementeras inom relevanta delar av metallindustrin värdekedja och ger insikter i tekniska, organisatoriska och miljömässiga aspekter på implementeringen. Åtminstone en pilotstudie förväntas beröra stålindustrin, och en aluminiumindustrin eller gjuteribranschen.
Projektet ska även innehålla ett arbetspaket för samordning av pilotstudierna samt för erfarenhetsdelning och spridning av relevant information till och från projektet, i syfte att bidra till ett bredare samspel med relevanta pågående aktiviteter inom exempelvis standardisering.
Projektet ska genomföras av ett konsortium som består av minst 10 projektparter. För att ge projektet den bredd som krävs bör konsortiet innehålla minst två stålföretag, ett gruvföretag, ett aluminiumföretag eller gjuteri, en representant för slutanvändare av stål-, aluminium- eller gjuterisektorns produkter, ett SMF samt ett forskningsinstitut eller en akademisk institution. Endast juridiska personer kan vara projektparter.
Bidrag kan beviljas med maximalt 50 procent av projektets totala stödberättigande kostnad och maximalt 10 miljoner kronor.
Läs mer om programmet på swedishmetalsandminerals.se Länk till annan webbplats..
Viktiga datum
- Utlysningen stänger: 31 oktober 2025
- Beslut: 20 november 2025
- Projekt ska startas: 24 november 2025
- Projekt ska avslutas: 31 december 2028
Utlysningen är en del av satsningen Impact Innovation som Energimyndigheten, Formas och Vinnova står bakom. Impact Innovation är en aktörsdriven och långsiktig kraftsamling som ska bidra till global konkurrenskraft genom omställning för hållbar utveckling.