Impact Innovation: Geografiska omställningslabb - utveckling av framtidens attraktiva och tillgängliga livsmiljöer

VAD KAN DU SÖKA FÖR?

Projekt som ska bygga upp ett labb runt ett geografiskt område med förutsättningar att kunna testa innovativa lösningar inom planerade större förändringar av den byggda miljön och mobilitetssystemet. Följande delar i omställningslabbet kan finansieras i den här utlysningen:

  • En labbsamordnarfunktion som leder och koordinerar arbetet inom labbet.
  • 1 forskningsprojekt för reflektion och lärande för utveckling av labbet.
  • 1–2 innovationsprojekt med möjlighet att testa innovativa idéer i det geografiska området.

VEM KAN SÖKA?

Kommun, region, näringsliv (ej enskild firma), annan organisation samt universitet, högskolor och forskningsinstitut.

Minst två parter ska delta i ansökan. Huvudsökande ska vara en organisation som har rådighet över platsen. Medsökande part ska vara ett universitet, högskola eller forskningsinstitut.

Ytterligare medsökande kan vara exempelvis näringsliv, forskningsutförare, kommun, region eller annan organisation.

HUR MYCKET KAN DU SÖKA?

  • Labbsamordnarfunktion: 4 miljoner kronor, projektlängd 60 månader.
  • Projekt: 4–5 miljoner kronor fördelat på 1–3 projekt

Minst 1 forskningsprojekt (60 månader) samt möjlighet till 1–2 innovationsprojekt (6–12 eller 24–36 månader).

Information om aktuella stödnivåer publiceras i samband med att utlysningen öppnar.

Total budget för utlysningen är upp till 40 miljoner kronor.

Kommande: Öppnar för ansökningar: 2025-01-30 14:00
Sista ansökningsdatum: 2025-04-15 14:00

ShiftSwedens mission är att ställa om Sverige, fossilfritt och resursmedvetet, till attraktiva och tillgängliga livsmiljöer för alla. För att nå missionen behöver vi i Sverige ställa om hur vi använder våra resurser och hur vi minskar våra klimatutsläpp både i den byggda miljön och i hur vi rör oss i den. För att uppnå missionen startas nu 3–5 geografiska omställningslabb med syftet att kunna utforska, testa och skala upp lösningar för framtidens samhällsbyggnad och mobilitet.

Utlysningen Geografiska omställningslabb är en satsning inom ramen för Impact Innovation-programmet ShiftSweden. Satsningen syftar till att bygga upp labb i geografiska områden som står inför en större förändring i den byggda miljön och mobilitetssystemet. Det kan handla om förändringar i ett befintligt område eller i nyexploateringsområden. Ett omställningslabb kan vara lokaliserat i en stads-, gles- eller landsbygdsmiljö.

I den här utlysningen efterfrågas aktörer med rådighet över en geografisk plats som vill ta sig an utmaningar inom ShiftSwedens tre skiften. Beskrivningar av skiftena återfinns längre ner i utlysningstexten.

Syftet med omställningslabben är att kunna driva flera olika insatser inom ett geografiskt område för att kunna skapa förutsättningarna för en förändring med en riktning i linje med ShiftSwedens mission och skiften. Omställningslabben kommer att ledas av en labbsamordnare som ansvar för att koordinera samverkan och lärande mellan de projekt som ingår i labbet, och mot andra relevanta initiativ. Grunden för labbet är det geografiska området som står inför en förändring.

För att skapa goda förutsättningar för olika typer av lösningar att kunna utvecklas inom det geografiska omställningslabbet behöver bland annat aspekterna nedan vara uppfyllda:

  • Aktörer med rådighet över platsen behöver vara engagerade och ha vilja och mandat att utforska, testa och skala upp nya praktiker, processer och lösningar.
  • Det ska finnas en uttalad politisk vilja som stödjer ett omställningslabb där nya lösningar kan testas, utvecklas och visas upp.

Inom labben ska projekten dela lärande och erfarenheter som gör att de kan utvecklas och tillsammans driva en förändring som inte är möjlig med enskilda projekt. Omställningslabben skapar också förutsättningar för att sprida resultat till andra geografiska platser genom att visa vad som är möjligt, och hur förändringar kan åstadkommas.

Impact Innovation Länk till annan webbplats. är Sveriges stora innovationssatsning för att tackla vår tids och framtidens utmaningar. I samarbeten mellan privata, offentliga och ideella aktörer möter Impact Innovation verkliga teknik- och samhällsbehov med banbrytande lösningar. På väg mot ett hållbart och konkurrenskraftigt Sverige, attraktivt att leva i för alla. Tillsammans visar vi vad som är möjligt, och går före internationellt.

ShiftSwedens mission är att ställa om Sverige, fossilfritt och resursmedvetet, till attraktiva och tillgängliga livsmiljöer för alla. ShiftSweden Länk till annan webbplats. är ett av fem program som drivs inom Impact Innovation Länk till annan webbplats..

Arbetet med att visa hur vi kan ställa om kommer att ske inom de omställningslabb som nu startar upp. Labben kommer att utforska, testa och skala upp lösningar för framtidens samhällsbyggnad och mobilitet. Omställningslabben drivs inom ramen för ShiftSweden och är av tre olika slag:

  1. labb i geografiska områden
  2. labb kring platstyper
  3. labb kring systemutmaningar.

Nu bjuder vi in aktörer som vill vara med och utveckla labb på en geografisk plats som de har rådighet över, samt aktörskonstellationer som vill driva innovativa projekt inom labb kring platstyper eller systemutmaningar. Det sker inom ramen för två olika utlysningar, en som genomförs av Formas och en som genomförs av Vinnova.

Labb i geografiska områden

Den här utlysningen genomförs av Formas och riktar sig till aktörer som vill vara värd för labb i ett geografiskt område. Den syftar till att etablera labb på en handfull platser i Sverige som testmiljöer för systeminnovation och skyltfönster för omställning. Labben kommer att vara av olika karaktär, finnas i olika geografier och vara områden där det redan planeras en stor förändring av den byggda miljön och mobilitetssystemet, antingen genom nyexploatering eller genom förändringar av befintligt område. På dessa platser ska sedan innovationsprojekt genomföras som utgår från den förändringspotential som identifierats, och som utmanar rådande praxis och arbetssätt. Labben kommer att fyllas på med innovationsprojekt som finansieras genom kommande utlysningar.

Labb kring platstyper och systemutmaningar (Vinnova)

Utlysningen hos Vinnova riktar sig till aktörer som vill utveckla och driva innovativa projekt kring platstyper samt systemutmaningar. Projekten kan exempelvis utforska, testa eller skala upp regelverk, affärsmodeller, arbetssätt, infrastruktur, teknik, beteendepåverkande åtgärder med mera med potential att leda till systeminnovation inom byggd miljö och mobilitet. Labben samordnas inom ramen för ShiftSweden. Under de kommande åren kommer nya labb med fokus på andra platstyper och systemutmaningar att starta genom årliga utlysningar. Under 2025 startar fyra labb med fokus på två platstyper; i) storskaliga flerbostadshusområden och ii) trafikmiljöer i mindre städer och samhällen samt två systemutmaningar; iii) marknad och logistik för återbruk och iv) breddad roll för kollektivtrafiken. Du hittar mer information om omställningslabben kring platstyper och systemutmaningar på Vinnovas webb Länk till annan webbplats..

Omställningslabben ska leda mot ShiftSwedens mission och skiften

Programmets mission är att ställa om Sverige, fossilfritt och resursmedvetet, till attraktiva och tillgängliga livsmiljöer för alla. Det behövs tre stora skiften inom samhällsbyggnad och mobilitet för att en omställning ska vara möjlig:

  1. Från resurskrävande linjära samhällsbyggnadsprocesser till hållbara och värdeskapande cirkulära affärsmodeller.
  2. Från ohållbara transporter till en ny frihetsreform med konkurrenskraftiga alternativ till enskilt bilresande.
  3. Från samhällsplanering i stuprör till ett integrerat ekosystem för byggd miljö och mobilitet.

1. Från resurskrävande linjära samhällsbyggnadsprocesser till hållbara och värdeskapande cirkulära affärsmodeller

För att skapa hållbara attraktiva platser och livsmiljöer, behöver smartare sätt att arbeta med inkludering och deltagande i bygg- och planeringsprocesser utvecklas. Fokus för omställningen behöver flyttas från enskilda byggnader och anläggningar till hela stadsdelar eller grannskap. Det ställer nya krav på samhällets gemensamma värdeskapande. Livet mellan husen, ekosystemen, inkludering, trygghet och hälsa blir mer betydelsefulla att ta hänsyn till. Den byggda miljön står inför utmaningen att på kort tid ställa om från ett system där resurser slösas till en hållbar resursanvändning. Att gå från att bygga nytt, av nya material, på nya platser, till att börja med att överväga behovet och om det går att tillgodose utan att bygga något nytt. Är det möjligt att bygga om, anpassa eller renovera? Vid rivning, går det att återanvända och återbruka byggmaterial? Om behovet att bygga nytt kvarstår, hur ska man i så fall bygga och designa för långsiktig användning, med minsta miljö- och klimatpåverkan? Cirkulära affärsmodeller behöver också beakta resurs- samt avfallshanteringen och mer effektivt nyttjande av fordon och maskiner. I skiftet från en linjär till cirkulär samhällsbyggnadssektor behöver affärslogik, praktiker, regelverk, normer och värderingar utmanas och utvecklas.

Fördjupad strategi skifte 1 (pdf) Länk till annan webbplats.

2. Från ohållbara transporter till en ny frihetsreform med konkurrenskraftiga alternativ till enskilt bilresande

Vägtransporter står idag för en stor del av klimatutsläppen och markanvändningen i tätorterna. Bilen sågs ursprungligen som en väg till ökad frihet och välfärd, men är idag också en källa till klimatutsläpp, negativa hälsoaspekter, trängsel och brist på plats i städerna. Med det bilburna samhället kom glesare bebyggelser, långa pendlingsavstånd och komplexa resekedjor. Det har skapat tillgänglighet för många, men inte för alla.

Omställningen till fossilfrihet behöver därför bottna i en förändrad förståelse för vad transporterna är till för, och hur de upplevs. Fokus bör vara människors tillgång till arbete, utbildning, vård, service, fritidsaktiviteter, upplevelser och sociala kontakter. Resan är ofta ett sätt att nå dit. Men tillgängligheten påverkas också av hur samhället är planerat - var funktioner som skolor eller handel finns. Digitala lösningar och smarta logistikupplägg kan göra att vi inte behöver resa lika mycket och att transporter kan ske mer resurseffektivt. Det finns många lösningar som kan möjliggöra en ny frihetsreform för hållbar tillgänglighet. Till exempel ökade möjligheter att välja gång och cykel, elsparkcyklar, pooler med elbilar, samåkning, kollektivtrafik, närlogistik, distansarbete och nya koncept som integrerar olika tjänster. Men de måste kombineras och utvecklas för att skapa tillgänglighet för olika grupper i samhället. För att nå en hållbar framtid behöver samhällsaktörer erbjuda attraktiva och konkurrenskraftiga lösningar till det enskilda bilresandet som uppmuntrar människor till att reflektera över sina beteenden, och att skapa nya.

Fördjupad strategi skifte 2 (pdf) Länk till annan webbplats.

3. Från samhällsplanering i stuprör till ett integrerat ekosystem för byggd miljö och mobilitet

Att integrera bebyggelse och mobilitet är avgörande för att skapa attraktiva och tillgängliga livsmiljöer för alla. Försök har gjorts att integrera markanvändningsplanering, byggd miljö och mobilitet. Men det är fortfarande en svag punkt i planerings- och utvecklingsprocesser i praktiken.

I Sverige är ansvarsområdena uppdelade vertikalt mellan nationellt, regionalt och lokalt, och horisontellt mellan olika sektorer. Ekosystemen för byggd miljö och mobilitet bygger på olika institutionella ramverk och relationer mellan privata och offentliga domäner. Framåt behöver aktörer och perspektiv integreras bättre, både vertikalt och horisontellt, för att därigenom frigöra nya sätt att tänka och göra.

Platsbaserat förhållningssätt

ShiftSwedens platsbaserade förhållningssätt betyder att förutsättningarna att uppnå mer attraktiva och tillgängliga livsmiljöer för alla är i fokus på olika sätt för programmets utlysningar. En utgångspunkt är att förståelsen för platsen är central för att såväl formulera relevanta utmaningar som för att utforska och testa möjliga lösningar. En utmaning som är gemensam för många kan samtidigt vara beroende av väldigt olika förutsättningar beroende på var, och i vilket sammanhang, utmaningen behöver hanteras.

Lösningar för att förbättra människors möjlighet till kollektivt resande ser olika ut beroende på om utmaningen ska hanteras i en storstadsmiljö där många bor, eller i en glesare geografi där färre människor behöver förflytta sig. Möjligheten att utveckla affärsmodeller som underlättar ett cirkulärt byggande ser också olika ut beroende på vilken marknad, hur stort omland och vilka befintliga samhällsbyggnadsstrukturer det finns att jobba med.

Den totala effekten förstärks om flera åtgärder kombineras på en plats, jämfört med om åtgärderna skulle ha genomförts var för sig. Det kan till exempel vara flera fysiska åtgärder, nya tjänster och möjligheter i kombination med styrmedel och kommunikation. Exempelvis så har marknadsföringsåtgärder i syfte att förändra beteenden större effekt om de samordnas med fysiska förbättringsåtgärder, åtgärder som i sig skapar uppmärksamhet och förändring. Det kan finnas samordningsvinster vid själva genomförandet genom att kombinera flera åtgärder, men även uppmärksamheten förstärks när det upplevs av omgivningen att en samlad och tydlig förändring genomförs, vilket kan leda till ökad vilja att förändra beteenden.

Detta platsbaserade angreppssätt ligger till grund för programmets utlysningar och förväntas bidra till möjligheter att dra lärdomar från innovativa genomföranden i olika kontexter.

I denna utlysning söker ShiftSweden platser som har utmaningar inom både byggd miljö och mobilitet samt ambitionen att finna lösningar på utmaningarna genom flera åtgärder med koppling till den angivna platsen.

I denna utlysning söker ShiftSweden aktörer med rådighet över en geografisk plats som vill ta sig an utmaningar inom programmets mission och tre skiften.

Syftet med utlysningen är att bygga upp innovativa labb där den geografiska platsen står i centrum. På platsen samspelar och konkurrerar samhälleliga behov såsom boende, arbetsplatser, attraktiva livsmiljöer, service, omsorg och mobilitet. Här verkar ett flertal aktörer som påverkas av fysiska och sociala strukturer som har betydelse för platsens förutsättningar att utvecklas. Varje plats ska utifrån sina specifika förutsättningar fungera som ett geografiskt omställningslabb och vara en testmiljö för systeminnovation och visa hur en hållbar omställning kan gå till. Alla omställningslabb ska arbeta med utmaningar inom både byggd miljö och mobilitet.

Utlysningen syftar till att identifiera geografiska områden med hög potential att bli framgångsrika labb inom 3–5 platser i Sverige med en bred representation av regioner, områdestyper och kontexter. Projekt i stads-, gles- eller landsbygdsmiljöer efterfrågas, med utmaningarna för respektive plats beskrivna. I urbana miljöer ska storleken på den geografiska platsen vara minst ett kvarter, och som störst en eller ett par stadsdelar. I gles- och landsbygdsmiljöer kan det vara ett eller flera mindre samhällen med kringliggande områden.

Detta är det första steget i etableringen av ShiftSwedens geografiska omställningslabb, där ett antal geografiska platser med potential att rymma projekt inom samtliga av ShiftSwedens tre skiften identifieras. I nästa steg kommer omställningslabben att fyllas på med fler innovationsprojekt som kan ledas av andra aktörer. Dessa projekt väljs ut genom en öppen utlysning planerad till andra halvan av 2025.

Centralt för projekten är att sökande projektparter ska ha vilja och mandat att inom den valda geografiska platsen öppna upp för att utforska, testa och skala upp nya praktiker, processer och lösningar för att ställa om och driva en hållbar utveckling i linje med ShiftSwedens mission. En förutsättning för ett geografiskt labb är att platsens aktörer har en öppenhet för nya lösningar och viljan att testa olika förändringar inom den valda platsen.

Omställningslabben skapar förutsättningar för att göra flera olika typer av insatser inom ett geografiskt område, med avsikt att skapa en gemensam förmåga att innovera och nå effekt på systemnivå.

För att platsen ska ha förutsättningar att kunna testa innovativa lösningar på systemnivå ska det finnas planerade större förändringar av den byggda miljön och mobilitetssystemet. Det kan handla om förändringar i ett befintligt område eller i nyexploateringsområden. De planerade förändringarna behöver även ligga inom en tidshorisont som ger förutsättningar för ett labb, med syftet att kunna testa nytt och driva förändring inom projektets tidsramar.

Följande delar finansieras inom ramen för utlysningen:

  • Labbsamordnarfunktionen som leder och håller ihop labbet. (obligatorisk)
  • Forskningsprojekt som följer och aktivt bidrar till omställningslabbets utveckling. Här arbetar en forskningsutförare nära labbsamordnarfunktionen för att bidra till ökad kunskap löpande under labbets livstid. (obligatorisk)
  • Möjlighet att genomföra 1–2 innovationsprojekt inom labbet. (frivillig)

I nästa utlysning (steg 2) är platsen i de beviljade omställningslabben utgångspunkten för nya projektparter för att söka medel för att genomföra innovationsprojekt inom platsens beskrivna vision, mål och ramar. De nya projekten kan arbeta med innovativa lösningar inom exempelvis policy, tjänster, processer eller produkter. Företag, ideella aktörer, akademi, institut och andra organisationer kommer att kunna utforska och testa sina idéer i verkliga eller verklighetsnära miljöer. Det möjliggör ett lärande och förståelse för de verkliga behoven i komplexa sammanhang och i olika faser, som är centralt för att ta fram innovativa lösningar. Det är här viktigt att omställningslabbet tillsammans med platsens aktörer skapar goda förutsättningar för att dessa projekt ska kunna testa nya lösningar och driva en förändring av platsen i linje med labbets vision.

En viktig del i ansökan är en utförlig beskrivning av platsen, vilket görs i projektbeskrivningen samt mer utförligt i en särskild bilaga (se avsnittet Bilagor). Syftet med bilagan är dels att ligga till grund för bedömningen i den här utlysningen, dels fungera som underlag för sökande i nästa utlysning (steg 2).

Etablerandet av labbet ska vara väl förankrat hos deltagande aktörer, vilket ska styrkas genom stödbrev (”Letter of intent”) från de parter som bedöms centrala för att skapa ett framgångsrikt omställningslabb. Det kan exempelvis vara en kommun, fastighetsägare och aktörer inom kollektivtrafik eller annan mobilitet. Ett krav är att det finns stödbrev på politisk nivå genom underskrift från kommun- eller regionstyrelsens ordförande eller ansvarig nämndsordförande. Det bedöms positivt om sökande kan visa att det finns en bred politisk förankring, över majoritetsgräns, som sörjer för en långsiktighet och att kommande projekt kan utföras i det geografiska området.

Labbsamordnarfunktionen

Syftet med ShiftSwedens omställningslabb är att gå från enskilda projekt med svaga kopplingar dem emellan, till att bygga ett sammanhang kring en portfölj av projekt. Målsättningen är att stärka förutsättningarna för effekter och bred spridning av resultat. När båda utlysningarna (steg 1 och 2) är genomförda kommer omställningslabben att bestå av ett antal projekt som kompletterar varandra och tillsammans kan ge en kraftfull förändring.

Labbsamordnaren har en betydelsefull roll och ansvarar för att skapa bästa möjliga förutsättningar för ingående projekten genom att koordinera samverkan mellan dessa och andra initiativ och aktörer. Labbsamordnaren ska stötta och möjliggöra genomförandet av projekten, samt kunna identifiera synergier och behov. Därtill ska samordnaren verka för att projektens resultat kommer till användning och implementeras hos relevanta aktörer. Därför är labbsamordnarens förståelse för platsens förutsättningar, nätverk och drivkraft att skapa förändring av stor betydelse. En labbsamordnare ska ha erfarenheter av att leda processer som involverar olika typer av aktörer och kunna skapa engagemang för att driva förändring. I ansökan ska det tydligt framgå att labbsamordnarfunktionen och annan relevant projektledning är ändamålsenlig och har de erfarenheter, den förmåga och de resurser som krävs för att långsiktigt kunna driva ett framgångsrikt labb.

Målet med de geografiska omställningslabben är att skapa förutsättningar för systeminnovation genom att samordna de insatser som genomförs och skapa ett lärande inom labbet och gentemot andra relevanta aktörer. Andra viktiga aspekter är att engagera människorna som bor, lever och verkar inom den geografiska platsen samt att koppla upp labbet mot andra relevanta initiativ, nationellt och internationellt. Omställningslabbet ska i sin kommunikation arbeta för att visa andra hur en omställning kan gå till. Labbsamordnaren är kontaktpunkt för labbet både utåt och mellan projekten.

Labbsamordnaren ska arbeta nära den person som är ansvarig för det ”Forskningsprojekt” som finansieras inom omställningslabbet (huvudprojektet) för att möjliggöra och implementera lärande och reflektion.

Forsknings- och innovationsprojekten förväntas att, tillsammans med de projekt som finansieras i nästa utlysning (steg 2), avsätta minst 150 timmar per år och projekt för gemensamt arbete inom omställningslabbet. Denna gemensamma tid som projekten har för arbete inom labbet kan labbsamordnaren använda på ändamålsenligt sätt för att driva utveckling och lärande inom labbet.

Labbsamordnaren kommer att arbeta i nära kontakt med programkontoret för ShiftSweden som också kommer att kunna bistå labben med expertis, nätverk och vara ett viktigt bollplank. ShiftSwedens programkontor är också en nod för att synliggöra och dela lärdomar mellan labben, men kan även stötta på andra sätt genom omvärldsbevakning, identifiera viktiga sammanhang samt identifiera möjligheter till annan finansiering nationellt och internationellt.

Tillsammans med den geografiska platsens förutsättningar kommer labbsamordnarfunktionens kompetenser att vara en viktig del i bedömningen av ansökan.

Forskningsprojekt

Forskningsprojektet ska bidra till att skapa en dynamisk och lärande miljö i omställningslabbet som ska etableras som en långsiktig innovationsmiljö. Tanken är att forskningsutföraren ska jobba nära labbsamordnarfunktionen så att forskningsprojektet löpande kan bidra till en ökad kunskap under labbets livstid. Forskningsprojektet kan utifrån de behov som identifieras, innehålla olika metoder och teorier som kan bidra till kontinuerlig reflektion och lärande såsom följeforskning, systematiska kunskapsöversikter, förändringsteoretiska perspektiv, deltagandemetodiker, förändringsledning och organisationsinnovation. Forskningsprojektets fokus är den geografiska plats som är utgångpunkten för omställningslabbet och kan med olika metoder belysa platsens förutsättningar och hur omställningslabbet bidrar till platsens utveckling.

I forskningsprojektet ska huvudsökande projektpart samt medsökande part från universitet, högskola eller forskningsinstitut ingå. Ytterligare projektparter kan delta i forskningsprojektet. Engagemang i forskningsprojektet hos deltagande projektparter samt respektive parts bidrag ska framgå av projektbeskrivningen.

Innovationsprojekt

Sökande kan välja att inkludera 1–2 innovationsprojekt med syftet att skapa innovativa lösningar utifrån platsens utmaningar och behov. Innovationsprojekten kan exempelvis arbeta med utmaningar och lösningar inom policy, tjänster, processer eller produkter. Observera att innovationsprojekten har en kortare löptid på 6–36 månader.

I innovationsprojekten ska huvudsökande projektpart eller annan projektpart med rådighet över platsen delta tillsammans med andra medsökande såsom näringsliv eller annan organisation. Syftet med innovationsprojekten är att möjliggöra för projektparter med rådighet över platsen att tillsammans med företag, ideella aktörer, akademi, institut och andra organisationer kunna utforska och testa sina idéer i de verkliga eller verklighetsnära miljöer som platsen erbjuder. Förväntade resultat i innovationsprojekten ska ha ett högt nyhetsvärde eller stor innovationshöjd. Att testa i verklig miljö ger lärande och förståelse för de behov och krav som ställs i den miljö där lösningen ska användas. Engagemang i innovationsprojekten hos deltagande projektparter samt respektive parts bidrag ska framgå av projektbeskrivningen.

Denna utlysning riktar sig till kommuner, fastighetsaktörer, regioner, civilsamhälle eller statliga myndigheter som har rådighet över platsen. Minst två projektparter behöver delta i projektet, varav huvudsökande ska vara den organisation som har rådighet över platsen, och minst en projektpart ska vara en forskningsutförare. En forskningsutförare ska vara ett universitet, högskola eller forskningsinstitut. Minst en medverkande forskare från forskningsutföraren ska ha avlagt doktorsexamen senast vid utlysningens stängning. Andra medverkanden behöver inte ha doktorsexamen. Projekten kan även inkludera fler projektparter som annan kommun, region, länsstyrelse, kommunala bolag, civilsamhälle, intresseorganisation, företag eller forskningsutförare.

För att räknas som projektpart ska organisationen finnas med som aktiv part i projektplanen och det ska tydligt framgå av projektbudgeten vilka kostnader som kommer att upparbetas av parten i fråga, antingen genom bidrag från Formas, egen eller annan finansiering eller en kombination av dessa. För projekt som får finansiering i utlysningen ska projektparterna, var för sig och efter besked om beviljande, underteckna ett skriftligt åtagande om att genomföra projektet i enlighet med Formas beslut om beviljande av medel. En förutsättning för första utbetalning av medel är att kopia av samtliga Projektparters godkännande har inkommit i rätt tid och att eventuell efterfrågad komplettering har inkommit.

Innan du ansöker

All information om vad din ansökan ska innehålla, hur du går till väga för att söka och om bedömningsprocessen finns i texten nedan.

Huvudsökande får endast inkomma med en ansökan i utlysningen Geografiska omställningslabb - utveckling av framtidens attraktiva och tillgängliga livsmiljöer.

Det går bra att huvudsökande samtidigt har ett löpande projektbidrag från någon av Formas andra utlysningar så länge den sökandes totala lön, fördelat över projekten, ej överskrider 100 procent finansiering.

Minst en forskare med doktorsexamen ska delta i projektet i den del som benämns Forskningsprojekt i texten. Det är dock inget krav att huvudsökanden (projektledaren) har en doktorsexamen.

Huvudsökande får endast inkomma med en ansökan i utlysningen Geografiska omställningslabb - utveckling av framtidens attraktiva och tillgängliga livsmiljöer.

Kravet på medfinansieringsgrad är minst 25 procent av den totala finansieringen av projektet. Projektets medfinansieringsgrad definieras som den totala egenfinansieringen + i förekommande fall annat stöd privat, i relation till projektets totala finansiering.

Utlysningen riktar sig till en grupp av aktörer där huvudsökande (koordinerande projektpart i Prisma) är den organisation som har rådighet över platsen.

Minst två (2) organisationer ska delta som projektparter i ett projekt. Minst en projektpart ska vara den organisation som har rådighet över platsen, och minst en part ska komma från universitet, högskola eller forskningsinstitut.

Sökande ska bifoga skriftliga stödbrev (letter of intent) som visar att projektet är väl förankrat hos de parter som sökande bedömer är centrala för att skapa ett framgångsrikt omställningslabb. Skriftliga stödbrev från relevanta markägare inom området är ett krav. Stödbreven ska visa att det finns en långsiktighet i omställningslabbet och ett stöd för att kunna testa, utveckla och visa upp nya lösningar i det geografiska området.

Sökande ska bifoga skriftliga stödbrev (letter of intent) som visar att projektet är väl förankrat hos beslutande politiker. Ett krav är att det finns ett sådant stödbrev på politisk nivå genom underskrift från kommun- eller regionstyrelses ordförande eller ansvarig nämndordförande. Det bedöms positivt om sökande kan visa att det finns en bred politisk förankring, över majoritetsgräns, som sörjer för en långsiktighet och att kommande projekt kan utföras i det geografiska området. Hur sökande väljer att visa detta kan se olika ut beroende på geografisk plats och kontext.

Projektdeltagare i finansierade projekt förväntas delta i seminarier, workshops och nätverk inom ramarna för ShiftSweden. Det innebär att projektledare och relevanta projektdeltagare deltar i aktiviteter som syftar till ett lärande och delande av erfarenheter mellan labben, liksom med andra relevanta aktörer. Syftet är att skapa synergier, lärande och kunskapsutbyte.

Labbsamordnaren ska över tid kunna avsätta 30–50 procent av en heltid för uppdraget. Labbsamordnarfunktionen kan bestå av 1–2 personer, där merparten av resurserna (minst 75%) ska användas av samordnaren själv.

Formas arbetar för en jämlik, jämställd och inkluderande samhällsutveckling. Det innebär att sökande bör utforma projektet så att resultaten kan gynna en mångfald av människor och att en projektgrupp utformas med hänsyn till jämn könsfördelning. Hänsyn bör tas även till fördelning av inflytande i projektet.

Det är upp till projektet att sätta samman mest lämpade projektgrupp, vilket påverkar bedömningen utifrån bedömningskriterierna angivna under rubriken Hur går bedömningsprocessen till?

Det är inte tillåtet att skicka in samma ansökan med olika huvudsökande till utlysningen Geografiska omställningslabb - utveckling av framtidens attraktiva och tillgängliga livsmiljöer. Alla slutregistrerade ansökningar som har samma innehåll kommer att avslås.

Huvudsökande organisation, koordinerande part, måste kunna ta emot och förvalta de medel som Formas betalar ut om projektet får sin ansökan beviljad. Den organisation som ska ta emot och förvalta de medel som Formas betalar ut om projektet får sin ansökan beviljad kallas för medelsförvaltare. Formas skiljer på medelsförvaltare som kan ta emot medel i alla Formas utlysningar, och medelsförvaltare som kan bli godkända att ta emot medel för ett enskilt projekt. Universitet, högskolor, myndigheter med forskningsuppdrag och de flesta forskningsinstitut är godkända som medelsförvaltare i alla utlysningar hos Formas. De flesta andra offentliga och privata organisationer kan bli godkända att ta emot medel för ett enskilt projekt.

Vem kan bli medelsförvaltare?

Företag och andra organisationer som bedriver ekonomisk verksamhet och som vill söka medel från Formas omfattas av regler för statligt stöd, se avsnittet Regler för statligt stöd till företag och annan ekonomisk verksamhet. Verksamhetstypen enskild firma kan inte delta som part i projekt som söker medel via Formas utlysningar. Ansökningar som innefattar en eller flera parter av typen enskild firma kommer att avslås.

Organisationer som inte har ett svenskt organisationsnummer kan inte ta del av medel i den här utlysningen, utan får i förekommande fall delta in-kind.

Alla projekt som söker medel hos Formas ska ha en ansvarig projektledare och genomföras av de personer som är angivna i ansökan.

Statsstödsreglerna blir tillämpliga när Formas ger bidrag till företag och andra som bedriver ekonomisk verksamhet. Reglerna finns för att skydda konkurrensen på EU:s inre marknad.

I denna utlysning kommer Formas tillämpa artikel 25 i den allmänna gruppundantagsförordningen (GBER, EU-förordning nr 651/2014). När stödet grundas på GBER beror stödnivån på typen av projekt och verksamhetens storlek. I denna utlysning bedömer Formas att typen av projekt kommer falla inom kategorin ”industriell forskning”. Verksamhetens storlek bedöms utifrån EU:s definition av små och medelstora företag.

Inför beslut genomför Formas kreditkontroller av de företag och andra som bedriver ekonomisk verksamhet som kan komma i fråga för beviljande.

Sökande som tar emot statsstöd vid utförande av Projekt, i det fall projektansökan beviljas medel från Formas, behöver vara medveten om att kraven för transparensredovisning av beviljade statsstöd har ändrats 2023. Tröskelvärdena för transparensredovisning har sänkts, detta innebär att statsstöd över 100 000 euro till en projektpart i ett projekt (eller om det rör primär jordbruksproduktion eller fiskeri- och vattenbrukssektorn 10 000 euro), måste redovisas publikt inom EU. Formas ansvarar för denna transparensredovisning. Den som skickar in en ansökan anses vara införstådd med detta krav på transparensredovisning och anses ha godkänt att sådan publik redovisning sker över de gällande beloppsgränserna.

Här kan du läsa mer om de statsstödsregler som gäller när Formas ger bidrag:

Regler för statligt stöd

Stödnivåer enligt Formas stödordning , 297 kB.

Hur avgör du om en organisation bedriver ekonomisk verksamhet?

Ett av de kriterier som ska vara uppfyllda för att en åtgärd ska räknas som ett statsstöd är att mottagaren av stödet är ett ”företag”, enligt företagskriteriet. Länk till annan webbplats. Den statsstödsrättsliga definitionen av ett företag är att det är en enhet som bedriver ekonomisk verksamhet oberoende av dess rättsliga ställning och oberoende av hur verksamheten finansieras - det vill säga, om den är offentligt eller privat, eller om den har ett vinstsyfte. All verksamhet som går ut på att erbjuda någon form av varor eller produkter och tjänster på en marknad utgör en ekonomisk verksamhet och stöd som beviljas är anse som statsstöd.

Regler för organisationer som bedriver icke-ekonomisk verksamhet

För organisationer som bedriver icke-ekonomisk verksamhet finns det möjlighet att söka medel i utlysningen och få full kostnadstäckning i projektet. Offentliga organisationer som universitet, högskolor, kommuner, regioner, myndigheter betraktas vanligtvis som organisationer som bedriver icke-ekonomisk verksamhet.

Regler för organisationer som delvis bedriver ekonomisk verksamhet

En projektpart som bedriver både ekonomisk och icke-ekonomisk verksamhet och avser att söka bidrag från Formas måste genom separat redovisning hålla verksamheterna klart åtskilda. Det är av avgörande betydelse dels att kostnader och finansiering av olika verksamheter hålls separerade, dels att projektparten som stödmottagare inte får använda resultat från aktiviteter som bedrivits inom ramen för den icke-ekonomiska verksamheten med finansiering från Formas i sin ekonomiska verksamhet. För att Formas ska kunna bevilja denna projektpart stöd i form av finansiering inom ramen för dess icke-ekonomiska verksamhet krävs sammanfattningsvis att projektparten som sökande intygar att dess icke-ekonomiska verksamhet hålls klart åtskild från eventuell ekonomisk verksamhet samt att det projekt för vilket finansiering söks kommer att bedrivas inom dess icke-ekonomiska del av verksamheten.

För sökande som bedriver både ekonomisk och icke-ekonomisk verksamhet, exempelvis forskningsinstitut, kommunala bolag och civilsamhällesorganisationer, och som i utlysningen avser delta i sin icke-ekonomiska del av verksamheten, kräver Formas därför intyg om separerad redovisning eller underordnad ekonomisk verksamhet. Formas kan även under handläggningens gång komma att begära ett intyg om separerad redovisning eller underordnad verksamhet för projekt när Formas bedömer att det finns ett behov av det.

Intyg om separerad redovisning eller underordnad ekonomisk verksamhet , 57.8 kB., som styrker ett av nedanstående kriterier, undertecknas av för organisationen behörig företrädare och biläggas ansökan.

Intyget ska styrka att:

  • En berörd projektpart skiljer på kostnader, finansiering och intäkter från sådan verksamhet som är av ekonomisk respektive icke-ekonomisk karaktär. Det gör projektparten för att korssubventionering av den ekonomiska verksamheten inte ska kunna ske. Stöd som mottages i projektet kommer endast att gå till den icke-ekonomiska delen av er verksamhet.

eller

  • En organisation är en forskningsorganisation, vars främsta syfte är att bedriva oberoende forskning. Den ekonomiska delen av verksamheten är underordnad den icke-ekonomiska delen. Det innebär att den ekonomiska delen utgör maximalt 20 procent av årskapaciteten för er organisations forskningsverksamhet.

När du ansöker om finansiering till ett projekt kan du söka medel för såväl direkta som indirekta kostnader.

Direkta kostnader är kostnader som inte skulle ha uppkommit om inte projektet genomförts: Personalkostnader, kostnader för utrustning byggnader mark, kostnader för konsulter och licenser och övriga direkta kostnader.

Indirekta kostnader är kostnader som inte uppkommer som en omedelbar följd av projektet men som ändå kan relateras till det, exempelvis för administration och IT. Indirekta kostnader kallas ibland för overheadkostnader eller allmänna omkostnader.

Medlen ska alltså vara tydligt kopplade till projektet du söker medel för och finansiera insatser utöver ordinarie verksamhet.

Här kan du läsa mer om vilka kostnader Formas finansierar:

Det här kan du söka finansiering för

Kostnader Formas finansierar med stödordningen (pdf) , 234.8 kB.

I den här utlysningen går det att söka bidrag för projekt som är fem år långa. Bidraget får högst uppgå till 9 miljoner kronor, varav 4 miljoner kronor kan användas för labbsamordnarfunktionen och 4–5 miljoner kronor kan fördelas på forsknings- och innovationsprojekten. Observera att innovationsprojektet har en annan löptid och kan vara 6–36 månader långa.

Medfinansieringskravet för projektet som helhet är 25 procent av de totala kostnaderna.

Projektets startdatum är förvalt i Prisma och går inte att ändra. Projektmedel får disponeras 6 månader efter projektavslut. Därefter lämnas slutlig ekonomisk återrapportering in inom tre månader.

Du kan välja att skriva din ansökan på svenska eller engelska. Den populärvetenskapliga beskrivningen ska dock skrivas på svenska, medan sammanfattningarna ska finnas på både svenska och engelska.

Din ansökan (inklusive bilagor) betraktas enligt svensk lag som allmän handling när den kommit in till oss. Det innebär att vem som helst kan begära ut och ta del av din ansökan. Information kan endast döljas om den omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).

Formas har begränsade möjligheter att belägga personuppgifter med sekretess. Därför bör ansökan inte innehålla personuppgifter för andra än de som deltar i ansökan.

Den populärvetenskapliga beskrivningen och projektsammanfattningarna på svenska och engelska kommer, om projektet beviljas medel, publiceras i öppna projektdatabaser utan sekretessprövning. Innehållet i dessa fält bör därför inte innehålla känslig information.

Vi ser i dagsläget inga problem att du som sökande använder AI som ett hjälpmedel när du utformar din ansökan. Det är dock viktigt att du är medveten om att ansvaret för att uppfylla de åtaganden som du gör i ansökan ligger hos dig som sökande. Du som sökande ansvarar för att innehållet i både ansökan och projektplanen är korrekt och att forskningen genomförs som du beskrivit. Detta intygar du i samband med att ansökan registreras. Du som sökande ska följa god forskningssed vid ansökningsförfarandet, vilket innebär att plagiat, falsifiering eller fabricering av innehåll i ansökan inte får förekomma.

Vi på Formas är mycket måna om att de projekt vi finansierar utförs på ett sätt som maximerar positiv och minimerar negativ påverkan på miljö och klimat. Vi uppmanar därför dig som söker medel att utforma projektet så att samverkan sker främst genom digitala mötesformer och att nödvändiga resor genomförs så klimatsmart som möjligt. Vi föreslår också att du redan i projektplaneringen inkluderar åtgärder som minimerar energianvändning och annan resursförbrukning, utsläpp och avfall. Detta kommer dock inte att vara en del av bedömningen av din ansökan.

Läs gärna om Formas eget hållbarhetsarbete.

Formas har i uppdrag att arbeta för att uppnå en hållbar samhällsutveckling. Avgörande för en sådan utveckling är att den är jämställd, jämlik och inkluderande. Vi uppmanar därför dig som söker medel att i möjligaste mån utforma projektet så att det kan bidra med kunskap som återspeglar och är relevant för olika grupper i samhället.

Så här ansöker du

All information om vad din ansökan ska innehålla och hur du går till väga för att söka hittar du här.

Om utlysningstexten har ändrats efter publicering anges ändringarna under revisionshistorik.

Din ansökan till Formas gör du i vårt ansökningssystem Prisma. Där lägger du in den information som behövs för din ansökan.

Organisationskonto

Utlysningen listas under organisationskonto i Prisma.

Organisationsutlysningar är endast synliga när du loggar in på organisationskontot. Klicka först på fliken organisationskonto och gå sedan vidare till länken för organisationsutlysningar. Se Prismas användarstöd för instruktioner om hur man hittar utlysningen i Prisma.

Hitta utlysningen i Prisma Länk till annan webbplats.

Det är den koordinerande parten som ansvarar för all administration i Prisma och som ska anges genomgående som koordinator/medelsfövaltare i ansökan.

Den organisation som ska ta emot och förvalta de medel som Formas betalar ut om projektet får sin ansökan beviljad kallas i Formas ansökningssystem för medelsförvaltare. Organisationen behöver vid ansökningstillfället ha ett organisationskonto.

Formas skiljer på medelsförvaltare som kan ta emot medel i alla Formas utlysningar, och medelsförvaltare som kan bli godkända att ta emot medel för ett enskilt projekt.

Sökande från medelsförvaltare godkända för alla Formas utlysningar

Universitet, högskolor, de flesta forskningsinstitut och myndigheter med forskningsuppdrag är godkända som medelsförvaltare för alla Formas utlysningar och har redan organisationskonto.

Sökande från medelsförvaltare som behöver bli enskilt godkända

De flesta andra offentliga och privata organisationer behöver bli enskilt godkända som medelsförvaltare i denna utlysning. Dessa organisationer behöver ha ett organisationskonto hos Formas.

  • Om organisationen redan har ett konto i Prisma, kontakta ansvarig forskningshandläggare Anna Gellerstedt via e-post anna.gellerstedt@formas.se för att organisationen ska bli tillagd som möjlig medelsförvaltare för denna utlysning. Ange organisationsnummer i ditt meddelande. Detta gäller även om organisationen blivit godkänd som medelsförvaltare för ett projekt för i någon av Formas tidigare utlysningar.
  • Saknar din organisation ett konto i Prisma sedan tidigare, ska en lämplig företrädare (organisationskontoansvarig) ansöka om ett organisationskonto på Prismas webbplats. Ange i motiveringen för ansökan att ni vill söka i utlysningen Geografiska omställningslabb - utveckling av framtidens attraktiva och tillgängliga livsmiljöer, vilken typ av organisation det gäller samt organisationsnummer. Det är viktigt att huvudsökanden i god tid ansöker om ett organisationskonto för den tilltänkta koordinerande projektparten (medelsförvaltaren) om ett sådant saknas i Prisma, dock senast den 20 april.

Ansök om organisationskonto i Prisma. Länk till annan webbplats.

  • Om du inte vet om organisationen har ett konto i Prisma, kontakta ansvarig forskningshandläggare Anna Gellerstedt via e-post anna.gellerstedt@formas.se innan ni ansöker om ett nytt konto. Ange ert organisationsnummer.

Ansökan ska initieras genom den koordinerade partens organisationskonto. Den som är ansvarig för organisationskontot blir då automatiskt projektledare, detta kan ändras genom att den som är ansvarig bjuder in en annan person att bli projektledare. Om en annan person ska vara projektledare, behöver hen ett personkonto i Prisma. Om den ansvariga för organisationskontot ska vara projektledare, behövs inget personkonto kopplas till ansökan.

Se mer information på Prismas supportsida Länk till annan webbplats.

Hemvist - skapa en struktur för att beskriva organisationen

För att kunna registrera en ansökan måste en hemvist inom organisationen anges, en hemvist kan exempelvis vara en institution eller en avdelning. Den som är organisationskontoansvarig ska bygga upp en struktur med enheter och underenheter (hemvister) i två nivåer. Om organisationen saknar avdelningar ange en underenhet som heter samma som organisationen.

För att kunna registrera en ansökan måste en hemvist inom organisationen anges. Organisationen måste ha minst en hemvist i sin struktur. Med hemvist menas den avdelning/institution/enhet inom organisationen som söker. Uppgiften om hemvist är obligatorisk när ansökan ska skickas in av den sökande.

Den som är organisationskontoansvarig ska bygga upp en struktur med enheter och underenheter (hemvister) i två nivåer. Detta sker i rullgardinsmenyerna för Medelsförvaltare och Projektets hemvist. De hemvister som den sökande kan välja hämtas från organisationsstrukturen genom inställningarna du som organisationskontoansvarig gjort på organisationskontot.

Om organisationen saknar avdelningar ange en underenhet som heter samma som organisationen. Information om hur du gör detta finns i Prismas användarstöd.

Beskriv hur din organisation ser ut (skapa en struktur) Länk till annan webbplats.

Alla gränser för maximalt antal tecken avser tecken inklusive mellanslag. En rekommendation är att välja teckensnitt Arial i teckenstorlek 12 för den information som skrivs in i samtliga textrutor.

Observera att om du skriver din ansökan i ordbehandlingsprogram och sedan klistrar in din ansökan i Prisma riskerar formateringarna att försvinna.

Tabeller och figurer med avancerade formateringar eller formler ska du ladda upp som bilaga i pdf-format för att inte riskera att förlora värdefull information.

Ansökan ska innehålla en tydlig beskrivning av projektet under följande:

Grundinformation

  • Sökt antal år/månader som ansökan avser.
  • Startmånad 1 oktober 2025
  • Projekttitel på svenska och engelska (200 tecken inklusive mellanslag)
  • Populärvetenskaplig beskrivning på svenska (4 500 tecken inklusive mellanslag). Den populärvetenskapliga beskrivningen kommer, om projektet beviljas medel, publiceras i öppna projektdatabaser utan sekretessprövning. Innehållet i detta fält bör därför inte innehålla känslig information.
  • Sammanfattning på svenska och engelska (1 500 tecken inklusive mellanslag vardera). Projektsammanfattningarna kommer, om projektet beviljas medel, publiceras i öppna projektdatabaser utan sekretessprövning. Innehållet i dessa fält bör därför inte innehålla känslig information.

Projektbeskrivning

Ansökan bedöms på projektbeskrivningen samt bilagor. Det är därför viktigt att projektbeskrivningen tydligt adresserar alla bedömningskriterier. Försäkra er om att underlag lämnas för samtliga delar i ansökan; omställningslabbet, forskningsprojektet och eventuella innovationsprojekt. Läs bakgrundstexten, utlysningens syfte och inriktning noga när ni fyller i projektbeskrivningen. Bedömningskriterier står beskrivna i avsnittet ”Hur går bedömningsprocessen till?

Vill du bifoga bilder, tabeller, figurer, etc till ansökan så ska dessa laddas upp som en pdf-bilaga (max 4 MB). Det är inte obligatoriskt att bifoga sådana filer.

Adressera alla kriterier i er ansökan (maximalt 35 000 tecken, inklusive mellanslag).

Projektets relevans och potential (max 10 000 tecken inklusive mellanslag)

 

Bakgrund

  • Beskriv den kontext som omställningslabbet är en del av och varför projektet är viktigt i ett större perspektiv. Beskrivningen är viktig för att ge svenska och internationella bedömare en god förståelse av hur projektets utmaningar och vision för förändring relaterar till andra delar av samhället.
  • Beskriv även eventuellt tidigare arbete och vilka lärdomar som dragits från dessa.

Syfte och mål med projektet

  • Beskriv den valda platsen för omställningslabbet och dess förutsättningar att rymma projekt inom ShiftSwedens alla tre skiften. Beskriv platsens avgränsningar, och motivera era val. (Observera att platsen även beskrivs mer utförligt i en separat bilaga ”Beskrivning av den geografiska platsen” under avsnittet Bilagor)
  • Beskriv ur ett systemperspektiv de utmaningar inom byggd miljö och mobilitet som omställningslabbet vill ta sig an samt hur de relaterar till ShiftSwedens mission och skiften.
  • Beskriv visionen för förändring av platsen, samt eventuella mål och effekter på kort och lång sikt och hur dessa möter aktuella behov hos näringsliv, offentliga aktörer och/eller civilsamhället.
  • Beskriv omställningslabbets struktur, organisation och funktion.
  • Beskriv hur omställningslabbet planerar att arbeta med nyttiggörande och spridning av resultat.
  • Beskriv forskningsprojektet och dess potential för lärande för att skapa en långsiktig innovationsmiljö. Beskriv hur detta projekt samverkar med labbsamordnarfunktionen.
  • Beskriv, om så är relevant, innovationsprojekten och den eller de utmaningar som projekten adresserar. Beskriv de förväntade resultaten och dess nyhetsvärde eller innovationshöjd. Jämför projektets förväntade lösningar med eventuella andra relevanta lösningar.

Genomförande (max 12 000 tecken inklusive mellanslag)

  • Redogör för utformningen av omställningslabbet och hur den tar hänsyn till olika gruppers behov och förutsättningar.
  • Beskriv och motivera hur projektet ska genomföras med exempelvis arbetspaket, aktiviteter, metoder, arbetsplan och tidplan.
  • Beskriv hur kommunikation och nyttiggörande integreras i projektet för att skapa förutsättningar för spridning och uppskalning av de lösningar som genereras inom omställningslabbet.
  • Beskriv tydligt vilka projektparter och projektdeltagare som är aktiva i vilka delar av projektet.
  • Reflektera kring hur jämställdhet och jämlikhet har integrerats i projektet.
  • Beskriv hinder och risker i projektet. Beskriv vilka konsekvenser identifierade hinder och risker kan få och hur de adresseras i projektet. Beskriv också om projektet är beroende av resultaten från andra projekt och vad det kan ge för konsekvenser.

Aktörer (max 8 000 tecken inklusive mellanslag)

  • Beskriv rollen som samordnarfunktionen ska ha i labbet. Redogör kortfattat för labbsamordnarfunktionens kompetenser, erfarenheter och resurser att driva ett omställningslabb.
  • Beskriv och motivera val av projektparter, deras kompetens, roller och delaktighet i projektet.
  • Beskriv hur projektparternas och andra behovsägares intressen tillvaratas i projektet samt hur tillvaratagandet kommer att ske.
  • Beskriv när så är relevant övriga aktörer som är kopplade till projektet men som inte är projektparter. Det kan exempelvis vara organisationer som ingår i en referensgrupp. Beskriv deras roll och i vilken utsträckning de medverkar i projektet, ange även kontaktpersoners namn och roll.
  • Reflektera kring projektgruppens sammansättning (nyckelpersoner) utifrån kön samt fördelning av inflytande mellan kvinnor och män.

Referenser (max. 5 000 tecken inklusive mellanslag)

  • Referenser som har inkluderats i löpande text under punkterna ovan anges i ett separat fält. Det kan vara publikationer, tidigare arbeten relevanta för projektet, etc.

Samtidigt som ansökan skickas till Formas ska en icke-konfidentiell sammanfattning av projektet enligt bilagan ”Öppen projektsammanfattning (doc) , 4 MB.” skickas till programkontoret för ShiftSweden via e-post utlysningar@shiftsweden.se. Innehållet i bilagan som skickas till programkontoret ska kunna spridas och publiceras fritt och får inte innehålla konfidentiella eller på annat sätt känsliga uppgifter.

Budget och övrig information

Projektets kostnader, finansiering och övrig information om samtliga organisationer som deltar i ansökan redogör du för i Prisma. I Prisma skrivs hela det sökta beloppet ut, exempelvis skrivs 1 miljon kronor: 1 000 000 kronor.

I budgeten redogörs för hela projektets kostnader och finansiering (inte bara medel som söks från Formas). Medelsförvaltaren ska fylla i information och budget för koordinerande projektpart och varje projektpart. Prisma summerar automatiskt kostnader och finansiering för projektet som helhet.

Följande uppgifter ska anges i projektets budget:

Information om huvudsökande organisation och varje projektpart

Detta är obligatoriska uppgifter som måste fyllas i per part för samtliga parter i projektet. Uppgifterna samlas in och fylls i av medelsförvaltaren. Huvudsökandes organisation (koordinerande part) ska vara samma som anges som medelsförvaltare.

  • Organisationens namn
  • Organisationsnummer
  • Adress, postnummer, postort, land
  • Årsomsättning (avser universitetets, högskolans, institutets, företagets eller organisationens totala omsättning respektive försäljning under förevarande beskattningsår, anges i siffror exempelvis 3 500 000)
  • Balansomslutning (avser summan av tillgångssidan alternativt summan av skulder och eget kapital i ett företags eller organisations balansräkning, anges i siffror exempelvis 5 500 000)
  • Antal anställda
  • Kontaktperson
  • E-post till kontaktperson
  • Namn på arbetsplats, adress, postnummer, postort, land där huvuddelen av arbetet kommer att genomföras.

Kostnader

Personalkostnader för forskare, tekniker och annan personal i den omfattning som de arbetar med projektet. För anställda vid universitet, högskola eller forskningsinstitut får beloppet aldrig överskrida hundra procent av en heltidsanställning. Det innebär också att någon som redan får fullständig lönefinansiering från någon finansiär, inte kan få ytterligare medel för lön. Forskare som är heltidspensionerade kan inte få finansiering för sin egen lön.

Utrustning, byggnader och mark i den utsträckning och under den tid som de används för projektet. Om instrumenten och utrustningen inte används under projektets hela livscykel anses endast de avskrivningskostnader som motsvarar forskningsprojektets livscykel, beräknade på grundval av allmänt accepterade redovisningsprinciper, vara stödberättigande. När det gäller byggnader anses endast de avskrivningskostnader som motsvarar forskningsprojektets livscykel, beräknade på grundval av allmänt accepterade redovisningsprinciper, vara stödberättigande. För mark är kostnader för överlåtelse på affärsmässiga villkor eller faktiska kapitalkostnader stödberättigande.

Kostnader för konsulter och licenser med mera, som köps eller hyrs in från externa källor på marknadsmässiga villkor, samt kostnader för konsulttjänster och motsvarande tjänster som används uteslutande för forskningsverksamheten.

Övriga direkta kostnader, som kostnader för till exempel materiel, insatsvaror och liknande produkter, som uppkommit som direkt följd av ett projekt. Övriga direkta kostnader inkluderar även resor och konferenser samt publicering i tidskrifter och databaser som tillämpar öppen tillgång. Formas beviljar endast medel för vissa författaravgifter. Läs mer under rubriken. Kostnader för att publicera Länk till annan webbplats..

Projektpart, som ansöker om medel motsvarande tre miljoner kronor eller mer, får också ansöka om medel upp till 30 000 kronor för revisorsintyg från auktoriserad/godkänd revisor. Revisorsintyg från internrevisor accepteras för kommun, landsting, statliga myndigheter, universitet och högskola.

Indirekta kostnader:

  • Universitet och högskola får göra påslag för indirekta kostnader enligt den fullkostnadsprincip som de tillämpar. Universitet och högskola behöver i sin bokföring bara särredovisa stödberättigande kostnader motsvarande bidragsbeloppet.
  • Följande organisationer får, när de deltar i projektet med icke-ekonomisk verksamhet, ta upp faktiska indirekta kostnader till ett belopp motsvarande högst 45 procent av sina stödberättigande personalkostnader:
    • forskningsorganisationer som är
      • aktiebolag eller handelsbolag där staten direkt eller indirekt utövar ett rättsligt bestämmande inflytande, eller
      • stiftelser i vilka regeringen utser en eller flera styrelseledamöter
    • statliga myndigheter (andra än universitet och högskolor) som enligt sin instruktion ska bedriva egen forskning.

      Villkoret om högst 45 procent gäller förutsatt att organisationen genom regeringsbeslut får medel för att bedriva oberoende forskning. Om organisationen även bedriver ekonomisk verksamhet som exempelvis uppdragsforskning ska verksamheterna redovisas separat. Om organisationen deltar i projektet med ekonomisk verksamhet gäller villkoret om övriga projektparter nedan.
  • Övriga Projektparter får ta upp faktiska indirekta kostnader, dock högst med ett belopp som motsvarar 30 % av sina stödberättigande personalkostnader.

    Formas beviljar inte medel för overhead på kostnader som du skriver av för utrustning eller för lokaler.

Finansiering

I ansökan kan fyra typer av finansiering anges:

  • Sökt bidrag från Formas: Anger vilket belopp som söks från Formas inom ramen för utlysningen. Beloppet kan inte överstiga totala kostnader. Om sökt belopp understiger totala kostnader kommer resterande belopp automatiskt räknas ut och redovisas under Egen finansiering.
  • Annat stöd (offentligt): Om medel för relaterade projekt har erhållits med finansiering från Formas eller annan offentlig finansiär
  • Annat stöd (privat): Om medel från annat privat företag eller organisation bidrar med finansiering till projektet.
  • Egen finansiering: Anger projektparternas egna bidrag i form av tid, kontanter och andra resurser. Om projektparten går in med egen finansiering i projektet räknas den automatiskt fram i fältet för egen finansiering.

Egen finansiering och annat stöd från privata aktörer utgör tillsammans projektets medfinansiering. Denna del ska uppgå till minst 25 procent av den totala projektbudgeten. Projektpart från offentlig sektor som bidrar med egen finansiering kan räknas in i medfinansieringen.

Motivering av personalkostnader i budget

Här specificerar ni den genomsnittliga timkostnaden för budgeterade personalkostnader. Med personalkostnader avses löner inklusive sociala avgifter och andra obligatoriska avgifter kopplade till lön. (Maximalt 500 tecken inklusive mellanslag.)

Budgetspecifikation

Här förklarar motiverar huvudsökande budgeten i ord. Här anges de overheadkostnader som tillämpas i ansökan. Formas beviljar inte medel för overhead på kostnader som du skriver av för utrustning eller lokaler.

Här anger du också eventuella konsultkostnader och omfattningen på konsultens medverkan. Ange även vilken eller vilka projektparter som står för konsultkostnaderna. Sökande uppmanas att vara tydlig med att beskriva samtliga kostnader i relation till de aktuella aktiviteterna inom projektet. (Maximalt 9 000 tecken inklusive mellanslag.)

Intyg för organisationer som delvis bedriver ekonomisk verksamhet

  • Intyg för organisationer som avser delta inom sin icke-ekonomiska verksamhet

Intyget undertecknas av behörig företrädare för organisationen och laddas därefter upp som pdf i Prisma (max 4 MB). Formas godtar e-signatur. Intyg om separerad redovisning och underordnad verksamhet , 57.8 kB..

Etik

Du ska ange om det finns särskilda etiska aspekter i projektet. Då ska du redovisa vilka de aktuella etiska frågorna är och hur du planerar att hantera dem. Det kan till exempel röra sig om forskning som utnyttjar personuppgifter eller forskning som innefattar försök på människor eller djur.

Om du forskar på människor, mänsklig vävnad eller känsliga personuppgifter måste du lämna in en ansökan om etikprövning till Etikprövningsmyndigheten och få den godkänd. Om det handlar om försök på djur måste du också ha ett godkännande från en djurförsöksetisk nämnd. Det kan du ansöka om i Jordbruksverkets e-tjänst.

Du ska ange i din ansökan om du har ett gällande etiskt godkännande eller inte. Om du inte har det, och din ansökan beviljas medel ska du ha ett etiskt godkännande innan de beskrivna försöken påbörjas.

Om din forskning inte förväntas innebära sådant som kräver etiskt godkännande ska du skriva detta, och motivera hur och varför.

Klassificeringar

Formas använder projektets klassificeringar i analyser och underlag på en övergripande nivå. Klassificeringarna görs genom att den sökande anger ämnesområde, forskningsämne (SCB-kod), minst ett globalt mål för hållbar utveckling som projektet kan bidra till samt nyckelord.

  • Ämnesområde
    Välj projektets ämnesområde och lägg till en underrubrik.
  • Forskningsämne (SCB-kod)
    Välj minst ett forskningsämne och två undernivåer som skapar den sammanslagna koden.
  • Nyckelord
    Ange minst ett och max tre nyckelord som beskriver projektet.

Medelsförvaltare - organisationen som tar emot bidraget

Den organisation som ska ta emot och förvalta de medel som Formas betalar ut till beviljade projekt kallas medelsförvaltare.

  • Välj medelsförvaltare i rullistan. Om du inte hittar den organisation som ska stå som huvudsökande, se rubriken Organisationskonto under avsnittet Så här ansöker du.
  • Välj hemvist i rullistan. Om du inte hittar rätt hemvist, se rubriken Sökande från medelsförvaltare som behöver bli enskilt godkända under avsnittet Så här ansöker du.

Medverkande, CV och publikationer

Medverkande

Redovisa samtliga nyckelpersoner (projektdeltagare inklusive projektledare) med namn, organisation samt roll och aktivitetsgrad i projektet. Fyll i uppgifterna i valfritt tabellformat, spara dokumentet som en PDF-fil och ladda upp under obligatoriska bilagor i Prisma. Det går endast att ladda upp PDF-format i Prisma.

CV och meritförteckning

Bifoga CV inklusive relevanta meriter för de personer som listats som nyckelpersoner som en samlad pdf i Prisma (max 10 MB). Rekommenderad längd per CV är max 2 A4-sidor.

I CV ska relevanta uppgifter som visar de kompetenser som är viktiga i projektet för respektive nyckelperson redovisas. Exempelvis erfarenhet från relevant projektledning, samverkan, forskning, implementering och nyttiggörande.

CV bör innehålla följande:

  • Namn
  • Kön
  • Organisation
  • Titel
  • Roll i projektet
  • Relevant kompetens och erfarenhet
  • Motivering till varför personen är en nyckelperson
  • Övrigt

I denna utlysning kan forskare vid våra allmänt godkända medelsförvaltare inte länka till redan inlagda CV-uppgifter i Prisma. Detta för att en likvärdig bedömning av ansökningar och CV:n ska kunna göras.

Publikationer

Publikationslista för parter där detta är tillämpligt, bifogas som PDF (max 4 MB). Ange vilken part som publikationslistan avser.

Bilagor

Obligatoriska bilagor (samtliga bilagor i pdf-format):

  • Beskrivning av den geografiska platsen
  • Stödbrev (Letter of intent) från deltagande parter redovisar deras roll och engagemang
  • Stödbrev (Letter of intent) som visar politiskt stöd för omställningslabbet

Valfria bilagor (samtliga bilagor i pdf-format):

  • Illustrationer, figurer, kartor

    Det finns möjlighet men det är inget krav att ladda upp till exempel kartor, figurer, tabeller och illustrationer som är relevanta för ansökan. Ladda upp dessa som en samlad PDF i Prisma (max 4 MB). Exempel på bilagor som kan skickas med är:
  • Övriga bilagor (Här kan exempelvis bilagor laddas upp som visar på en bred politisk förankring, över majoritetsgräns, för omställningslabbet)

Bilaga som delas med ShiftSwedens programkontor

Den öppna projektsammanfattningen skickas till programkontoret för ShiftSweden (utlysningar@shiftsweden.se) i samband med att ansökan lämnas in till Formas.

När ansökan är ifylld måste den registreras, skickas in och signeras av organisationskontoansvarig.

Signering av en registrerad ansökan görs av organisationskontoansvarig, och kan ske på två sätt:

  1. Om organisationskontoansvarig är samma person som projektledare, registrerar denne personansökan och signering sker per default vid registrering.
  2. Om projektledare är en annan person än organisationskontoansvarig, gör projektledaren ansökan klar och sedan måste medelsförvaltaren (den organisationskontoansvariga eller användare med roll ansökansansvarig) registrera och skicka in ansökan. Signering av ansökan sker då per default vid registrering.

Projektledaren kan när som helst under arbetet med ansökan gå in på fliken kontrollera och registrera. Där listas eventuellt saknade obligatoriska uppgifter eller andra orsaker som kan hindra att ansökan kan registreras.

Se mer information på Prismas supportsida Länk till annan webbplats..

OBS! När ansökningstiden har gått ut kan komplettering av ansökan endast ske i särskilda fall på begäran från Formas.

Efter du har lämnat in din ansökan

Först genomför Formas en kontroll av att ansökan uppfyller de formella krav som ställs i utlysningen. Om ansökan inte uppfyller kraven avslås den.

Följande krav kommer att kontrolleras i denna utlysning:

  • Att sökt bidrag per projekt inte överstiger 9 miljoner kronor enligt fördelningen angiven under avsnittet Bidragets storlek och projekttid.
  • Kravet på medfinansieringgrad är minst 25 procent av den totala finansieringen av projektet.
  • Projektparterna ska vara juridiska personer (dvs enskilda firmor kan inte söka medel).
  • Minst två organisationer ska delta som projektparter i projektet, varav minst en har rådighet över den geografiska platsen och minst en är ett universitet, högskola eller forskningsinstitut.
  • Att internationella projektdeltagare inte tar del av bidraget.
  • Att inte flera ansökningar med samma innehåll förekommer.
  • Att ansökans inriktning ligger inom utlysningens område.
  • Att ansökan följer utlysningens ramar avseende bl.a. budget, projekttid, typ av projektparter, parts-sammansättning, etc.
  • Att ansökan är fullständig, det vill säga att den innehåller all information som är obligatorisk.

Alla ansökningar bedöms av en extern beredningsgrupp utifrån det som finns beskrivet i ansökan. Varje ansökan bedöms av flera granskare.

Omställningslabben kommer att bedömas utifrån två huvudkategorier i vilka kriterierna är uppdelade:

  1. Den geografiska platsens förutsättningar som omställningslabb samt labbsamordnarens förmåga
  2. Forsknings- och innovationsprojekt.

En ansökan måste bedömas ha hög kvalitet för den tilltänka platsen och labbsamordfunktionens förmåga för att den ska kunna beviljas medel i den här utlysningen. Den geografiska platsen kommer ligga till grund för nästa utlysning (steg 2).

Bedömningsprocessen består av två faser: (1) bedömning av ansökans kvalitet och (2) myndighetens portföljurval.

  1. Alla ansökningar bedöms av en extern beredningsgrupp. Beredningsgruppen utgörs av både aktiva forskare och personer verksamma utanför akademin med kompetens att bedöma ansökan. Beredningsgruppen utses av Formas. Kvalitetsbedömningen utförs vid två efterföljande steg. Först bedöms ansökan utifrån det som finns beskrivet i ansökan. Därför är det viktigt att ansökan är tydlig och att all relevant information finns med. Varje ansökan bedöms av minst fyra granskare. Vid det andra steget kommer de topprankade ansökningarna att bli inbjudna till en intervju, som utförs av representanter ur beredningsgruppen, antingen digitalt eller på Formas under perioden 16–18 juni 2025. Det är labbsamordnaren som intervjuas, och som kan välja att ta med sig ytterligare en person som är aktiv i valfri del av projektet. Sökande behöver säkerställa att de är tillgängliga under denna period.
  2. Formas kommer att förbehålla sig rätten att tillämpa ett portföljperspektiv vid urvalet av ansökningar som beviljas inom ramen för denna utlysning. Portföljperspektivet kan tillämpas först efter att alla ansökningar har bedömts på sina egna meriter och rankats. I denna utlysning kan Formas komma att tillämpa ett portföljperspektiv för att i utlysningen som helhet möjliggöra finansiering av projekt som adresserar befintlig miljö och nyexploateringsområden, en bred geografisk spridning samt balans mellan projekt med fokus på byggd miljö och mobilitet.

Ingen diskriminering får förekomma i bedömningen av ansökningarna, exempelvis på grund av kön.

Ansökningarna bedöms utifrån följande kriterier:

Relevans

Område och samordning

  • Områdets utmaningar samt omställningslabbets vision för förändring är relevant i förhållande till ShiftSwedens mission och skiften.
  • Platsen har ändamålsenliga avgränsningar i relation till visionen för förändringen av platsen.
  • Labbet har identifierat viktiga utmaningar och behov inom både byggd miljö och mobilitet där resultat och lösningar kommer att göra stor nytta. Förslaget har tagit relevant hänsyn till olika gruppers behov och förutsättningar.

Forskningsprojekt

  • Forskningsprojektet är relevant och ändamålsenligt i förhållande till omställningslabbets vision för förändring och bidrar till utlysningens syfte och inriktning.
  • Utformningen av forskningsprojektet har tagit relevant hänsyn till olika gruppers behov och förutsättningar.

Innovationsprojekt

  • Innovationsprojektet är relevant och ändamålsenligt i förhållande till omställningslabbets vision för förändring och bidrar till utlysningens syfte och inriktning.
  • Utformningen av innovationsprojektet har tagit relevant hänsyn till olika gruppers behov och förutsättningar.

Potential

Område och samordning

  • Förutsättningar och ramar för platsen ger potential till utveckling i de utmaningar labbet valt att arbeta med.
  • Projektparter har rådighet och vilja att medverka till att lösningar på platsens utmaningar innoveras och implementeras.
  • Omställningslabbet har potential att möta samhällets behov av ny kunskap och innovation i linje med utlysningens syfte och inriktning.
  • Omställningslabbet har potential att genomföra förändringar inom given tidshorisont.

Forskningsprojekt

  • Forskningsprojekt har en ändamålsenlig utformning för att stödja labbets lärande och kan lägga grunden till utveckling av en långsiktig innovationsmiljö.
  • Projektets resultat har potential för nyttiggörande och spridning.

Innovationsprojekt

  • Innovationsprojekt har en ändamålsenlig utformning för att skapa relevanta och nyskapande lösningar för delar av platsens utmaningar.
  • Projektets resultat har potential för nyttiggörande och spridning.

Genomförande

Område och samordning

  • Planerade aktiviteter och metoder är realistiska och ändamålsenliga för att uppnå förväntat resultat under projekttiden. Jämställdhets- och jämlikhetsaspekter är integrerade.
  • Tidsplan och budget är realistisk och ändamålsenlig i förhållande till projektets syfte och mål.
  • Analysen av risker och hinder för projektet är relevant och planerna för hur de ska hanteras är ändamålsenliga.
  • Omställningslabbet har ändamålsenliga planer för att arbeta med nyttiggörande och spridningen av projektets resultat.

Forskningsprojekt

  • Planerade aktiviteter och metoder är realistiska och ändamålsenliga för att uppnå förväntat resultat under projekttiden.
  • Tidsplan och budget är realistisk och ändamålsenlig i förhållande till projektets syfte och mål.
  • Plan för hur projektets resultat ska nyttiggöras är väl beskriven och ändamålsenlig.

Innovationsprojekt

  • Planerade aktiviteter och metoder är realistiska och ändamålsenliga för att uppnå förväntat resultat under projekttiden.
  • Tidsplan och budget är realistisk och ändamålsenlig i förhållande till projektets syfte och mål.
  • Plan för hur projektets resultat ska nyttiggöras är väl beskriven och ändamålsenlig.

Aktörer

Område och samordning

  • Samordnarfunktionen är tydligt beskriven och har en ändamålsenlig roll.
  • Samordnarfunktionen har ändamålsenliga kompetenser, nätverk och resurser för genomförandet av omställningslabbet.
  • Omställningslabbets organisation och samlade kompetens är ändamålsenlig för genomförandet av projektet.

Forskningsprojekt

  • Forskningsprojektets organisation och samlade kompetens är ändamålsenlig för genomförandet.
  • Forskningsprojektet sker i samverkan med relevanta intressenter eller användare. Projektdeltagarnas medverkan är väl beskriven och ändamålsenlig för projektet.

Innovationsprojekt

  • Innovationsprojektets organisation och samlade kompetens är ändamålsenlig för genomförandet.
  • Innovationsprojektet sker i samverkan med relevanta intressenter eller användare. Projektdeltagarnas medverkan är väl beskriven och ändamålsenlig för projektet.

Våra granskare får i dagsläget inte använda AI-verktyg som stöd i granskningen av ansökningar. Det finns flera skäl till detta. Dels finns det en stor risk att information som laddas upp sprids vidare. Det finns även risker kopplat till sekretess och behandling av personuppgifter. Att ladda upp en ansökan eller information från en ansökan till någon form av AI-verktyg, innebär en olovlig spridning av information. Detta gäller inte bara för AI-verktyg utan även många andra tjänster och verktyg för lagring och delning av data.

Beslut om vilka projekt som beviljas medel förväntas fattas den 2 september 2025. Vi offentliggör besluten senast dagen efter på Formas webbplats och du får en e-post när du kan ta del av beslutet i Prisma. Beslut om bidrag kan ej överklagas.

Samtliga beviljade projekt ska återrapportera till Formas med avseende på ekonomi och projektresultat tre månader efter dispositionstidens slut. För projekt längre än 18 månader ska dessutom en ekonomisk lägesrapportering lämnas till Formas årligen.

Innovationsprojektet ska återrapportera sina resultat i en separat rapport 3 månader efter projektslut.

Samtliga rapporteringar görs i Prisma.

Ekonomisk återrapportering i Prisma. Länk till annan webbplats.

  • Labbsamordnaren kommer att vara en central kontakt med ShiftSweden och Formas kring rapporteringar från labbens utveckling och resultat.
  • Projektet ska upprätthålla en kontinuerlig dialog med ShiftSwedens programkontor under hela projektets löptid.
  • Samordnarfunktionen ska använda ShiftSweden som affiliering/avsändare i sin kommunikation.
  • Labbsamordnaren ska medverka i programkontorets verksamhet när så är relevant.
  • Projektet ska vara representerat av minst en projektpart vid de konferenser och andra aktiviteter som anordnas inom programmet. Kostnaderna för sådan medverkan är stödberättigade.
  • Vid information om projektet och vid varje offentliggörande av projektresultat ska det anges att arbetet utförts inom Impact Innovation-programmet ShiftSweden – en satsning av Energimyndigheten, Formas och Vinnova.
  • Efter 2 och ett halvt år (30 månader) ska en lägesrapport för omställningslabbet, samt en beskrivning och motivering av eventuella förändringar, lämnas in till Formas.
  • 3 månader efter att ett innovationsprojekt är slutfört (löptid 6-36 månader) ska en slutrapport med resultat för projektet mejlas in till Formas. Samtidigt ska en öppen sammanfattning av projektresultaten som ska kunna spridas och publiceras fritt skickas både till Formas och till Impact Innovations programkontor för ShiftSweden (utlysningar@shiftsweden.se) enligt mall på www.impactinnovation.se. Denna sammanfattning ska kunna spridas och publiceras fritt på Energimyndigheten, Formas, Vinnovas och Impact Innovations och ShiftSwedens hemsida. Sammanfattningen får inte innehålla konfidentiella eller på annat sätt känsliga uppgifter.
  • I samband med slutrapportering av projektet till Formas ska en sammanfattning av projektresultaten skickas både till Formas och till Impact Innovations programkontor för ShiftSweden (utlysningar@shiftsweden.se) enligt mall på www.impactinnovation.se. Denna sammanfattning ska kunna spridas och publiceras fritt på Energimyndigheten, Formas, Vinnovas och Impact Innovations och ShiftSwedens hemsida. Sammanfattningen får inte innehålla konfidentiella eller på annat sätt känsliga uppgifter.

Formas kan utöver ovanstående komma att ställa krav på hur projekten ska redovisas vad gäller innehåll och resultat för att möjliggöra spridning och nyttiggörande. Detta kommer att framgå av beslutet (med tillhörande villkor) till projektet vid eventuell finansiering. Formas kan också komma att ställa krav kring deltagande i konferenser och liknade för att skapa synergier och plattformar för lärande och kunskapsutbyte.

Villkor för beviljade medel - Formas

Resultat från forskning och innovation som görs fritt tillgängliga ökar möjligheten för fler att bidra till lösningar på samhällsutmaningar. Den här utlysningen ska bidra till att fler resultat görs fritt tillgängliga för alla.

Resultat från forskning finansierad av Formas ska publiceras med öppen tillgång.

Du ska även ha en datahanteringsplan för den data som produceras i projektet. Om du får finansiering från oss ska du ta fram en sådan plan. Planen ska inte skickas in till oss men du ska på förfrågan kunna uppvisa planen. Genom att signera våra bidragsvillkor intygas att en datahanteringsplan kommer att finnas innan forskningen påbörjas och att den underhålls.

Öppen tillgång till forskningsresultat och data

Formas överför information om beviljade bidrag till SweCRIS, en nationell databas över bidragsfinansierad forskning som inrättats på uppdrag av regeringen..

Informationsmöte

Den 6 februari kl 11-12 anordnas en informationsträff om de geografiska omställningslabben.

Utlysningen är en del av satsningen Impact Innovation som Energimyndigheten, Formas och Vinnova står bakom. Impact Innovation är en aktörsdriven och långsiktig kraftsamling som ska bidra till global konkurrenskraft genom omställning för hållbar utveckling.

impactinnovation.se Länk till annan webbplats.

Revisionshistorik

Om utlysningstexten har ändrats efter publicering anges ändringarna här.

Kontaktinformation

Ansvarig på Formas

För administrativa frågor och frågor om Prisma

För frågor angående utlysningens bakgrund och önskade effekter

ShiftSwedens programkontor: utlysningar@shiftsweden.se

Uppdaterad:29 januari 2025